Fedrenes synder

Emilia 1995 Innbundet

Den amerikanske borgerkrigen er nylig slutt og slaveriet endelig opphevet. Men i krigens kjølevann er nøden stor og behovet for billig arbeidskraft ikke mindre. Slik oppstår handelen med hvite barn, og slik går det til at fireåringen Jonathan Carrick blir solgt til tobakksfarmeren Alvah Stoke for 15 dollar. Jonathan overlever en umenneskelig oppvekst, men ikke uten å ta skade på sin sjel. Gjennom hele sitt omtumlede liv i frihet forfølges han av hatet til familien Stoke, især til den jevnaldrende plageånden George. Det er Jonathans sønnedatter som her rekonstruerer farfarens historie.

Forlag Emilia

Utgivelsesår 1995

ISBN13 9788274190269

EAN 9788274190269

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted USA

Vikingtid, 1800-tallet, samtid. Utstilte bøker i biblioteklokalene 2015.

• "Og fremdeles står trærne i Wienerwald" av Elisabeth Åsbrink
  • "I slik en natt - historien om deportasjonen av jøder fra Norge" av Kristian Ottosen
  • "Galgenfrist for kvinneorkesteret - historien om kvinneorkestret i utryddelsesleiren Birkenau" av Fania Fenelon
  • "En amerikansk tragedie 1" av Theodore Dreiser
  • "Samleren" av John Fowles