Faust

av (forfatter) og Radioteatret (utgiver).

Lydbokforlaget og NRK 2007 Lydfil

Vi møter den aldrende vitenskapsmannen Faust, som er besatt av kunnskapstørst og lengsel etter dypere innsikt og personlig utvikling. Han inngår et veddemål med Djevelen, Mefistofeles, som skal hjelpe ham å nå sine mål. Og det øyeblikket Faust føler seg helt tilfredsstilt og ber tiden om å stå stille, har Mefistofeles rett til å bemektige seg hans sjel. Mot slutten av sitt liv blir han engasjert i en plan som vil bli til gavn for menneskeheten. Det øyeblikket han glemmer seg selv, opplever Faust det øyeblikket han vil skal vare evig. Men da møter han sin død, og Djevelen og Gud går inn i en siste strid om hans sjel. Den striden er Mefistofeles dømt til å tape. I hovedrollene: Espen Skjønberg, Sverre Hansen og Lise Fjeldstad.

Mefistofeles forakter menneskene. Vi misbruker våre evner, mener han.
-Kjenner du Faust? spør Herren. -Så lenge mennesker streber, går det vill, og Faust tjener meg forvirret. Men han vil noe, og det gode mennesket aner hvilken vei som er den rette. Den største faren er at mennesket blir slapt og dorskt og nøyer seg med å nyte.
Så inngår de et veddemål. Kan Mefistofeles få Faust til å bli livsnyter? I kampen mellom dem går en kvinne til grunne, og kilden til all den djevelskap som har hjemsøkt verden, kan spores her. Goethes hovedverk er ett av de frodigste og rikeste i verdenslitteraturen. Radioteatrets forestilling var en kritikersuksess da den ble sendt først gang i 1967. Moderne, avromantisert, med Arne Nordheims nyskapende musikk og skamros til de tre hovedrolleinnehaverne: Espen Skjønberg som Faust, Sverre Hansen som Mefistofeles og Lise Fjeldstad som Gretchen.

Forlag Lydbokforlaget NRK

Utgivelsesår 2007

Format Lydfil

Genre Klassisk litteratur

Det er ikke så mye å tilføye til dette verket. Jeg vil bare si at det er en grunn til at dette er blitt utropt til en klassiker i europeisk litteratur. Gjennom alle år!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Den golde tale møter døve ører.
Først født av varme hjerteslag
kan ord betvinge dem som hører,
med selve kraftens velbehag.

Akk, kunstens vei er lang,
og kort er livet vi skal leve!

Gretchen am Spinnrad

Meine Ruh' ist hin,
Mein Herz ist schwer;
Ich finde sie nimmer
Und nimmermehr.

MEFISTOFELES

Å, vent, det kommer meget mere.
Jeg kan det; slik er hele denne bok;
den kostet det meg tid og strev å lese,
for den totalt absurde tese
er gåtefull for dåre som for klok.

FAUST

Ved Gud, det barnet var et syn!
Jeg slås for første gang av lyn.
Så høvisk og så blyg hun var,
men også nebbet i sitt svar!

Jeg satte meg ned og lagde en liste over de beste bøkene noensinne skrevet. Her er topp 30:

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Rangering fra 1 til 100. 138 anonyme medlemmer stemte på bøkene. Samlet 3. april 2014.

Ingen antihelter i denne listen - altså ingen Dorian Gray, Macbeth, Emma Bovary, Pinkie Brown eller Alex DeLarge - og ikke ting som f.eks. den katolske tro i Joyces Portrait of the Artist [...], haiene i The Old Man and The Sea eller Loven hos Kafka. Kun tydelig artikulerte skurker, skjønt kanskje mitt valg av Moby Dick og Miltons Satan er et unntak her, men isåfall er de unntak som er for gode til å utebli! Det er nemlig også et poeng at antagonisten tar stor plass og er minneverdig. Man kunne selvsagt ha lagt til alt av Shakespeare i en slik liste, men det er vel gunstig å begrense den en smule; la oss derfor også avgrense listen til klassikere. Gjerne skyt inn forslag - jeg har hverken lest alt eller husket alt. Jeg vet det er mye jeg har glemt av f.eks. Walter Scott, Dostojevskij, Dickens, Balzac og Ibsen, og fra Bibelen, der er det vel mye saftig og mørkt å hente.

Bloom skriver om "The Aristocratic Age" (år 1321-1832):
- - - It is a span of five hundred years from Dante's Divine Comedy through Goethe's Faust, Part Two [1321-1832], an era that gives us a huge body of reading in five major literatures: Italian, Spanish, English, French, and German. In this and in the remaining lists, I sometimes do not mention individual works by a canonical master, and in other instances I attempt to call attention to authors and books that I consider canonical but rather neglected. From this list onward, many good writers who are not quite central are omitted.

Link til boken her på Bokelskere.no.

• "Korttekster - ein antologi" av Jon Haarberg
  • "Klassisk litteraturteori - en antologi" av Eiliv Eide
  • "Dikt fra antikken til vår tid - Vestens lyrikk gjennom 2700 år" av Jon Haarberg
  • "Misantropen : komedie i 5 akter ; Tartuffe eller Den skinnhellige : komedie i 5 akter" av Molière
  • "Moderne litteraturteori - en antologi" av Atle Kittang
  • "Fedra" av Jean Racine