Fasandreperne

av (forfatter), Kirsti Øvergaard (oversetter) og Helge Winther-Larsen (oppleser).

Lydbokforlaget 2011 Minnekort

I 1987 blir et søskenpar myrdet. Etterforskningen peker mot en gruppe kostskoleelever, men saken henlegges inntil en av de mistenkte tilstår ni år senere. Kriminalinspektør Carl Mørck begynner å grave i materialet og oppdager at noe er galt. Dette er andre bok om Avdeling Q. For å spille av innholdet på digikortet kreves en Digispiller.

I 1987 blir et ungt søskenpar brutalt drept i et sommerhus. Etterforskningen peker mot en gruppe kostskoleelever som kommer fra noen av Danmarks rikeste familier. I mangel av bevis henlegges saken inntil en av de mistenkte ni år senere melder seg og tilstår. Kriminalinspektør Carl Mørck, leder for politiets Avdeling Q for uløste saker, og assistenten hans, Assad, begynner å grave i materialet. De oppdager at saken har forbindelseslinjer fra posedamen Kimmie til tre av landets mektigste menn. De tre leter desperat etter henne, fordi hun vet noe som kan knuse dem. Men Kimmie har sine egne planer for hvem som skal jakte på hvem.

Forlag Lydbokforlaget

Format Minnekort

Serier Digikort. Lydbok Avdeling Q (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Danmark

En fantastisk bok! Lurer på om dette er den beste kriminalromanen jeg har lest- enn så lenge!:)

Vanligvis liker jeg best å finne ut selv hvem som er den skyldige. En skikkelig "Who Done It" er noe jeg elsker. kanskje litt gammeldags slik.
"Fasandreperne" er ikke slik. Vi blir fortalt nok så tidlig hvordan det hele henger sammen. Men underlig nok blir det spennende likevel.

Skal jeg har noen innvendinger, må det være enda en underlig, litt asosial kriminalbetjent som står utenfor det gode selskap men likevel leverer glimrende resultater.
Dette er litt utbrukt.

Nå må jeg bare passe på å ikke lese meg lei på forfatteren.
Den fellen har jeg gått inn i litt for ofte...

Ikke den beste boken jeg har lest, men grei nok. Lest og glemt...... Litt for usannsynlig persongalleri.

God krim. Spenning fra starten.

Som "Flaskepost" er også dette en bok om hevn. Og jevnt over spennende, men til forskjell fra f.eks. Flaskepost, synes jeg denne historien er mindre troverdig, ikke minst de siste kapitler mot avslutningen. Dertil litt forutsigbar.
Er også enig med en del andres omtaler, at boka har fått en nokså dårlig oversettelse. Fikk nesten lyst til å sjekke mot den danske originalen.

Er nå igang med Journal 64.
Dennes oversettelse er i alle fall bedre!

Man skal gjøre tingene mens det er tid.

Når alt var klart i hodet hennes, ville hun reise seg opp. Gå bort til Dybbølsbro stasjon. Ta heisen ned til perrong 3 og så vente i den andre enden til et av hurtigtogene suste forbi. Hun ville strekke ut armene, stille seg helt ut på kanten av perrongen og så ville hun si: "Dere slipper ikke unna, fordømte svin."

Vis dine medmennesker respekt, så danser de, hadde læreren hans på Politiskolen sagt. Det var pokker så sant.

Det hørtes ut som om han plystret baklengs. Ikke bra.

"Heller en hard kule i skallen enn to visne i underbuksa."

Målet er å lese 52 bøker i løpet av 2014. Hver bok som fullføres legges til listen.
52 bøker ble nådd 8.oktober. Jeg fortsetter å legge til bøker i listen utover de 52 :)

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

Dette er en liste med bøker jeg har lest i 2013. Målet er 20 000 sider.

Mål nådd 19. november (20 154 sider)

Liste mest for meg selv - for å huske/holde orden på bøkene jeg leser. Dette skulle jeg begynt med i 1970 - DET hadde vært moro å hatt,det! ;)

Bøker av "Danmarks krimkonge", Jussi Adler-Olsen

• "Den grenseløse" av Jussi Adler-Olsen