Farvel Norge

velferdsstatens fremtidige kollaps

Dreyers forlag 2013 Innbundet

Den norske velferdsstaten står foran enorme utfordringer. Holder den nåværende veksten bare i helse- og omsorgsutgiftene frem, er staten konkurs i løpet av tyve til tredve år. Samtidig går arbeidstiden ned og ned og uføreratene opp og opp. Stadig færre mennesker må bære en stadig større stat. I tillegg vokser innvandringene og de fleste innvandrerne tar ut langt mer av velferdsgodene enn de betaler inn for de samme godene. Norge er i dag verdens fremste innvandringsland. Staten bruker i tillegg 150 milliarder kroner i året, nesten seks forskningsbudsjett, bare for å betale trygd og sykepenger til folk i arbeidsfør alder. I faste priser har denne utgiftsposten blitt tredoblet i løpet av de siste tredve årene. Norge må gå gjennom store reformer i de kommende årene eller gå konkurs. Oljen berger oss ikke. Den utgjør bare 4 prosent av nasjonalformuen. Den nåværende norske velferdsstaten er en fiasko.

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2013

Kritisk om framtida til velferdsstaten
Boka er skrevet av en dyktig journalist, som virkelig har sørget for at et krevende, men viktig stoffområde blir gjort tilgjengelig på en forholdsvis lettlest måte for den vanlige leser.

Forfatterens budskap i denne faktaboken går tydelig fram av undertittelen: «Velferdsstatens fremtidige kollaps.» Bokas styrke ligger i at Hustad ikke holder seg til luftige spekulasjoner og påstander, men i stor grad bygger sin kritikk av dagens velferdspolitikk på offentlige utredninger og forskningsrapporter fra Statistisk sentralbyrå, som neppe noen vil beskylde for ekstreme standpunkter. Når det gjelder velferdsytelser, mener Hustad å dokumentere at Norge er gått for langt både når det gjelder sykelønn og uføretrygd. Det er rett og slett for mange som nyter godt av dem, slikt at vi er kommet inn i en vekstspiral for disse ytelsene som skiller oss fra andre land - også våre nærmeste naboland. Det kan neppe fortsette.

Mer kontroversiell er nok Hustads angrep på innvandringen - både fra EØS-området og utenfor - som han mener gjør oss gjennomsnittlig fattigere og mindre produktive. Til slutt gir han også et spark til handlingsregelen, men der har han faktisk fått følge av både Stoltenberg og Solberg, som begge har tatt ut atskillig færre milliarder enn de ellers kunne ha gjort.

Jeg vil ut av EØS…Om vi ønsker litt arbeidsinnvandring, kan vi vedta det uten EØS-avtalen, og vi kan selv regulere hva slags rettigheter innvandrerne skal få. Det er fullstendig urimelig at folk som kommer hit, skal få de samme rettighetene fra dag én som de som har skapt dette samfunnet. EØS har i tillegg redusert norsk produktivitet og velstandsnivå. Om vi ser på utviklingen i norsk økonomi før og etter EØS-avtalen, ser vi at vi på en rekke områder gjør det dårligere enn før, noe Finansdepartementet også understreker i den siste Perspektivmeldingen. Norge vil garantert få en frihandelsavtale med EU om vi går ut. Hverken Sveits, Japan, USA, Hong Kong, Sør-Korea eller andre rike land utenfor Europa har en EØS-avtale, og de eksporterer alle svært mye til EU.

• "Paragrafen - Eidsvoll, 1814" av Håkon Harket
  • "Stein på stein - på sporet av den største masseutryddelsen i jordens historie" av Henrik H. Svensen
  • "Norge i vikingtid - våre historiske og kulturelle røtter" av Torgrim Titlestad
  • "Grill en kristen - svar på 20 vanskelige spørsmål" av Ingvild Hellenes
  • "Best å holde kjeft? - en liten bok om ytringsfrihetens krise" av Frank Rossavik
  • "Nittenåttifire - min vei inn i scientologiens dypeste hemmeligheter - og ut igjen" av Geir Isene
  • "Arven etter Hitler - Tysklands oppgjør med naziregimet" av Anette Storeide
  • "Fredens sekretær - 25 år med nobelprisen" av Geir Lundestad
  • "Drivhuseffekten - klimapolitikken som forsvant" av Erik Martiniussen
  • "9. april 1940 - et historisk bedrag" av Aage Georg Sivertsen
  • "Det usynlige universet - verdensrommets mørke hemmeligheter" av Jostein Riiser Kristiansen
  • "Hvor ble det av alt sammen? - plyndringen av jødene i Norge" av Berit Reisel