Fars ansikt

av (forfatter) og Akin Düzakin (illustratør).

Gyldendal Tiden 2000 Innbundet

Der Hjalmar Såkorn bor er det ingen barn å leke med. Så Hjalmar tenker masse. Han lurer på hva far holder på med når han og fiskestangen går ned til elven. Hele dagen kan Hjalmar tenke på far. Når han ligger i sengen og skal sove, tenker han på far fremdeles. Plutselig synes han at det ikke går an å huske fars ansikt. Hjalmar blir redd og roper på mor, men hun sier at han skal tenke på noe annet. Neste gang han våkner vet Hjalmar hva han skal gjøre for å finne igjen fars ansikt.

Vakker bildebok om far og sønn Hjalmar er ofte alene hjemme sammen med mor. Far tar med seg fiskestangen og går ned til elven. "Av og til får han fisk med den også," sier Hjalmar. Men han lurer veldig på hva faren egentlig tenker og gjør når han er på fisketur. Tidlig en morgen våkner Hjalmar og husker ikke hvordan far ser ut. Han blir redd, tar med seg farens pute, der det ennå er avtrykk av hodet hans, og går for å lete etter ham.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 2000