Farger til folket!

av (forfatter), Margrethe Myhrer (foto) og Ingrid Skjæraasen (illustratør).

Cappelen Damm 2017 Heftet

Visste du at farger kan gjøre deg glad, trist, stressa og til og med varm eller kald? At hvitt, som brukes stadig oftere både på institusjoner og skoler, øker stress, gir senket konsentrasjon og er en katalysator for hodepine?

Hva er farger, hvorfor trenger vi dem, og hva bruker vi dem til? Fargeekspert Dagny Thurmann-Moe går i denne boken til kamp mot en stadig mer fargeløs tilværelse. Hun viser oss hvordan Norge har gått fra å være fargerikt og fullt av inntrykk, til å bli et landskap i grått og hvitt, selv sommerstid, og hvordan vi kan bevege oss tilbake mot det fargerike. I første del av boken gir hun en innføring i hva farger er, hvorfor mennesker trenger farger, og hva vi bruker dem til. Hun forklarer hva en fargepalett er og hvordan man bruker den. I andre del tar hun for seg hvordan farger kan brukes i arkitekturen, offentlige rom og offentlige institusjoner. Til sist viser hun hvordan vi kan bruke farger selv, i interiøret og garderobene våre, og at farger har en naturlig plass, uansett hvilken stil du ønsker å ha.

ISBN13 9788202573768

EAN 9788202573768