Fargen

av (forfatter) og Agnete Øye (oversetter).

Pax 2005 Innbundet

Joseph og Harriet Blackstone emigrerer fra Norfolk sammen med Josephs mor Lillian på jakt etter en ny start og velstand. De starter sitt nye liv nær Christchurch på New Zealand, og det tøffe landskapet holder på å ta knekken på dem nesten før de får begynt. Når Joseph finner gull i bekken, skjuler han funnet for kona og mora. Han blir bitt av gullfeberen, og forlater både gården og familien for å leite etter nye gullfelt i New Zealands svar på det ville vesten.

Fargen er en historisk roman med handling lagt til gullrushet i New Zealand midt på attenhundretallet. I dette universet skaper Tremain både levende og særpregede romanpersoner i en dramatisk historie full av forbløffende vendinger. Hovedpersonene Harriet Salt Blackstone og hennes ektemann Joseph Blackstone har opprinnelig kommet fra England til New Zealand for å søke lykken som nybyggere. Med seg har de Josephs klagende mor, Lillian. Men Joseph er ingen praktisk og klok nybygger, og da gullfeberen også når ham, drar han fra de to kvinnene Snart går alt på gården bokstavelig talt til grunne, og når Josephs mor dør, drar Harriet etter ektemannen. Men gjenforeningen blir ikke som hun håper, og Harriet må søke lykken på egenhånd i New Zealands ville vest. - Fargen er den anerkjente og bestselgende britiske forfatteren Rose Tremains første bok på norsk.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2005