Fantomsmerte

kriminalroman

Gyldendal 2011 E-bok

Dette er den andre boka om krimjournalist Henning Juul. For å lese av innholdet på digikortet kreves en digireader.

Dette er et Digkort med e-bok. Kortet kan benyttes på lesebrettet Kibano Digireader. Finner du ut hvem som har lurt meg, så skal jeg fortelle deg hva som skjedde den dagen sønnen din døde. Det er beskjeden krimjournalisten Henning Juul får fra den fengslede ekstorpedoen Tore Pulli. Han hevder han er uskyldig dømt for drap, og vil at Henning skal finne den egentlige morderen. Sannheten har aldri vært viktigere for Henning Juul. Og for å finne den, må han bevege seg langt inn i en myteomspunnet og ugjennomtrengelig verden. Samtidig som Henning avdekker flere spørsmål enn svar, er han usikker på om Pulli er til å stole på. Snart går det opp for ham at han må avsløre ikke bare én, men flere drapsmenn. Drapsmenn som aldri har vært farligere.

ISBN13 9788205424579

EAN 9788205424579

Serier Digikort. E-bok Henning Juul (2)

Genre Krim

Omtalt sted Oslo

Utrolig spennende bok! Jeg digger virkelig både Skinndød som Thomas Enger ga ut i 2009, og denne, Fantomsmerte.
Henning Juul er en kar man virkelig får under huden. Han kunne eksistert, og han har så utrolig mye smerte i seg og man lider med ham.
Fantomsmerte er en veldig bra historie. Jeg hørte den på lydbok, men leste den etterpå.
Anbefales!

Fantomsmerte er like bra som "Skinndød" som er første bok i Henning Juul-serien. Liker konseptet til Enger, men ser noen svakheter. For det første er det forstyrrende at han forsøker å bruke presensform i og med at såpass mye av handlingen er tankesprang og tilbakeblikk. Disse står i preteritum. Blir mye fram og tilbake for meg som leser. For det andre er det en svakhet at Juul nærmest blir framstilt som en krøpling i starten på første bok, mens han nå i andre bok ikke ser ut til å slite veldig mye med verken fysikk eller psyke. (Bortsett fra et lite sprang midt inne i boka)

Likevel.... Dette er god krim der Enger gjør Henning Juul til en interessant protagonist som du har lyst til å følge hele veien fram til bok 6 der løsningen på Jonas-mysteriet kommer.

Debuten med Skinndød var bra, denne synes jeg var enda bedre. Spennende og drivende, vanskelig å legge fra seg. Et stort fremskritt var at hovedpersonens skavanker og traumer var kraftig nedtonet i forhold til den første boken. Gleder meg til fortsettelsen.

Henning Juul blir kontaktet av en eks-torpedo som sitter inne for drap. Han påstår at han er uskyldig, og vil ha Henning til å finne ut hvem som lurte ham. Som gulrot forteller ham Henning at han vet hvem som tente på leiligheten hans da sønnen Jonas døde. Nok en gang havner Henning i hardt vær, og saken er full av mistenkelige personer.

Nok en flott krim fra Enger. Venter spent på neste bok!

En veldig god oppfølger av Skinndød. Leste også denne som e-bok på mobilen, og det fungerer veldig fint!

Liker Henning Juul bare bedre og bedre, og ser virkelig frem til de fire neste bøkene! Bok 3, Blodtåke, er klar som lydbok nå, og jeg starter på den i morgen. Juul er en fin fyr, som jeg føler veldig med, og som jeg ser kan være virkelig. Han sliter fortsatt etter tapet av Jonas, men det virker som at han klarer å holde det litt mer under kontroll nå i forhold til den første boka. Juul får stadig nye opplysninger om brannen og andre forhold rundt den, og jobber for å kunne komme frem til en løsning.

Boka er rolig, men handlingsspekket. Ikke så veldig hesblesende, men passe tempo. Passet ihvertfall veldig fint for meg å lese innimellom på mobilen når jeg ikke hadde andre bøker tilgjengelig. Jeg brukte derfor lang tid på denne, og mulig det er derfor jeg ikke føler den er så intensiv. Allikevel er det god fart i handlinga, og Juul jobber både med utfordringene via jobb og sin private etterforskning av brannen.

Bøker jeg har lest av forskjellige grunner i år. Alle hjerter gleder seg! :)

Liker å kunne se, på enkel måte, hvilke og hvor mange bøker jeg har fått med meg i løpet av ett år. Synes ofte at jeg får lest alt for lite, men når jeg ser listene mine har det jo blitt noen bøker. Likevel - skulle gjerne rukket så mye mer!

Målet er 40 bøker

Bøker som jeg har kjøpt selv, eller fått i gave og ikke fått lest enda

• "Våpenskjold - kriminalroman" av Thomas Enger
  • "Banesår - kriminalroman" av Thomas Enger