Familien på Gilje

av (forfatter) og Hallbjørn Rønning (oppleser).

Lydbokforlaget 1990 Kassett

Boken skildrer kvinners liv og ufrie stilling i hjem og samfunn i embedsmanns- og borgerskapsmiljøene i 1830-40-årenes Norge. Den beskriver såvel menn som kvinner i kampen mellom enkeltmennesket og samfunnet. Noen går til grunne, mens andre seirer og bevarer sitt menneskeverd i møtet med samfunnskreftene.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 1990

Format Kassett

Genre Klassisk litteratur

Jonas Lie er en av «de fire store» som har stått i bokhylla mi i årevis. Ulest. Av både Bjørnson, Kielland og Ibsen har jeg lest det meste, med varierende glede, men av en eller annen grunn har Lie blitt stående. Etter å ha lest Familien på Gilje kan jeg slå fast, at den ikke står tilbake for sine samtidige.

Boken er et spennende portrett av en familie og et samfunn fra 1840-årene. Vi befinner oss hos en offisersfamilie i Gudbrandsdalen og følger deres bestrebelser for å sikre den sosiale fremtiden til barna. For jentene sikres denne gjennom ekteskapsallianser, mens guttene i større grad må sikres en posisjon gjennom en kombinasjon av evner og kontakter. Boken en et portrett av en familie, men det er morsomt for en moderne leser at fokus i stor grad følger jentenes skjebne, og at det er sterke kvinner som portretteres.

Hvordan skal man så vurdere en roman snart er 150 år? Jeg kaster ikke terning. Jeg synes at den er leseverdig, som et historisk verk, men jeg lar meg ikke rive med slik som jeg kan av enkelte andre bøker fra samme tidsepoke. Som Flaubert eller Balzac som jeg med stor glede leser og gjenleser. Det er mulig at det er fordi det jeg leser i oversatt versjon samtidig er oppdatert språklig, slik at det er mer lettlest? Lie skriver godt, men det koster litt mer å lese et 1880-norsk, ikke minst brevene som holdes i et enda mer dansk språkdrakt.

Jeg er veldig glad for at jeg har lest denne, men jeg hiver meg ikke over neste roman eller novelle av Lie umiddelbart.

Det er ikke godt at være ung og have meget Liv i sig, som kan lide! Jeg siger Dig, at det er som med Tænderne; det er ikke Fred, før man har dem alle i Bordskuffen.

Inne i byen der er det så anstendig, knapt så vidt at en høne tør verpe. Det er bare produktet av landsens betrebelser de vil vite av.

"Ser De, frue", forklarte korpslægen, "inne i byen er det så anstendig, knapt såvidt at en høne tør verpe ".

" Jeg har hatt så ondt for å tenke på annet enn alle dine ergrelser med regningene, Jæger! Nu synes jeg du gjerne kunne smake på franskbrennevinet i aften, om det er godt nok til julepunsjen......Konjakken er så dyr."
"Du sier noe , Gitta !... Ja, ja - la oss bare få aftensmat snart." "

Plutselig kastet han brevet og utbrøt:
"Inn må hun! - men krigsomkostningene... Krigsomkostningene, Ma, dem har jeg lært i min strategi at fienden skal bære! Og stiftamtmanninnen må naturligvis sørge for hennes utstyr der inne."

Dette er de bøkene jeg har lest i 2017. Boktitler blir lagt inn etterhvert som de er lest.

• "Kommandørens døtre" av Jonas Lie
  • "Losen og hans hustru" av Jonas Lie