Falsk tilståelse og andre essays

universalia et particularia

Oktober 2013 Innbundet

Espen Stuelands virke som skribent, kritiker og leser er blant landets mest mangslungne og toneangivende. "Falsk tilståelse og andre essays"er en rik samling med tekster skrevet over en periode på 19 år. Tekstene er bearbeidet til denne utgivelsen, og tittelessayet "Falsk tilståelse og plantede erindringer i Birgitte Tengs-saken" er radikalt nyskrevet ettersom nye opplysninger er kommet til. Essayene tar utgangspunkt i virkeligheten og litteraturen, og handler om så vidt forskjellige temaer som litterarisering av tilståelser og avhørsprotokoller, volden i språket, gravdiktets funksjon, samtaler med de døde, litteraturens gleder og sanselighet. Boka består av forsøk på å forstå lesningens strategier, livet i litteraturen og historiske forandringer i poesiens begrep.Stueland skriver om en rekke kunstnere, deriblant Tomas Tranströmer, Inger Christensen, Stein Mehren, AiméCésaire, Arne Ruste, Göran Sonnevi, Rosemarie Waldrop, Michel Foucault, Jon Fosse og Sally Mann.I forordet til "Falsk tilståelse og andre essays"insisterer Stueland på at essayisten må godta å bli kikket i kortene, at essayet må kunne leses opp mot virkeligheten.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2013

• "Dagboken 1959-1969" av Witold Gombrowicz
  • "Malone dør" av Samuel Beckett
  • "Der jeg tenker er det alltid mørkt" av Stig Sæterbakken
  • "Livet bruksanvisning - romaner" av Georges Perec
  • "Myten om Sisyfos - essay om det absurde" av Albert Camus
  • "Doktor Faustus - den tyske komponist Adrian Leverkühns liv fortalt av en venn" av Thomas Mann
  • "Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet" av Eivind Hofstad Evjemo
  • "Frys - vellykket nedfrysing av herr Moro" av Roy Andersson