Fallvann

av (forfatter) og Erik Krogstad (oversetter).

Oktober 2013 E-bok

Det har regnet uten opphold hele høsten. Skogen, markene, myrene i Nord-Sverige er gjennomtrukket - jorden er mettet. Det er her, hvor Lulevassdraget strekker seg inn mot norskegrensen, at kraftverkenes store vannmagasiner ligger på rad. Og nede ved kysten ligger byene. En dag hender det som aldri skal skje. En liten sprekk i et damanlegg utvides, demningene brister - en katastrofe er under utvikling. En grå vegg av vann reiser seg. Flodbølgen velter fram, og den skal én vei - nedover. Blant dem som rammes, er mannen som kjører for livet i sin elskede sports-Saab mens tsunamien vokser i bakspeilet. Her er helikopterpiloten, som hadde planlagt selvmord denne dagen, men i stedet blir redningsmann for mange. Hans fraskilte kone skaper igjen problemer for ham, mens hans gravide datter klamrer seg fast i et flytende hus. En kraftverksarbeider blir rasende på en ung kvinne og søker hevn. En kvinne nede i Luleå prøver desperat å forsere den endeløse, helt stillestående bilkøen ut av byen for å komme hjem til sin datter. Fallvann er en intens og åndeløst spennende katastroferoman - og samtidig full av Mikael Niemis varme, poesi og humor.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Sverige

Jeg som har vannskrekk leste denne boka med skrekk og uro!! Den var utrolig spennende, og medrivende. Føler meg nesten mørbanket, her jeg sitter! En bok jeg anbefaler.

Finurlig pageturner og filmmanus til underholdende katastrofefilm. Sitter igjen med en følelse av at forfatteren ikke egentlig har noe på hjerte og da blir personene fort pappfigurer.

Ikke er det krim, ei heller thriller. Det er er rene skjære katastrofen. Demningene nedover Lulevassdraget brister en etter en. En grå vegg er på vei mot Boden og Luleå og vi følger mennesket i dets kamp mot naturen.

Boken handler ikke primært om bristende konstruksjoner, men om mennesker i dødskamp og alle tankene som farer gjennom hodene. Anbefales!

Lettlest og underholdende med mer eller mindre sympatiske karakterer fanget av en flodbølge.

katastrofefølelse oppsto under lesing av denne. Medrivende skrevet, lett å se for seg filmen som sikkert kommer om en stund. Mye ekkelt her, spennende på sitt realistiske vis, men man vet jo stort sett hvordan det går med de folka han skriver om. , Uutholdelig spennende er boka ikke, og den som forventer seg noe som minner om "populærmusikk fra vittula", blir muligens skuffet. Fallvann er ikke humoristisk som den. En morsom katastrofebok går ikke an å skrive , så det skal vi ikke forvente oss, selv ikke av Niemi. Det må vel en Paaslilinna til for det Men for all del - les den, ikke dere som har snev av vannskrekk, da! Vær advart.! dette er voldsomt og skummelt .

Å dra til fjells, det var å vaske sjelen ren. Skylle av seg sin egen uro i verdens siste drikkbare overflatevann.

Uten søvn ble man uten skilletegn i tilværelsen. Dagen bare fortsatte, en uendelig lang setning som aldri kom i mål.

Eieren var av den knipne sorten og lærte Barney å samle opp alle kaffeslumpene som var igjen på trakterne når dagen var slutt. Neste dag varmet de opp skvipet og serverte på nytt.

Tross de fysiske anstrengelsene frøs hun så hun ristet. Regnet fortsatte å sile, alt ble til en våt akvarell hvor fargene fløt over i hverandre.

Ved siden av sto en bokhylle med sommerlektyre, Sara Lidman, Gunnar Westrin, Lars Noréns svarte, bibelaktige dagbok. Helt nederst så hun Populærmusikk fra Vittula i ferd med å oversvømmes og skylles bort.

Jeg har i det siste funnet noen bøker hvor forfatteren har flettet inn seg selv eller familiemedlemmer i romaner, og vil prøve å samle dem i en liste. Foreløpig er lista kort, men jeg vil supplere etter hvert hvis jeg finner flere. Jeg tar gjerne imot tips på aktuelle bøker!
Hybrider som f.eks. Knausgårds "Min kamp" hører ikke hjemme her - jeg er først og fremst ute etter rene romaner/ren fiksjon hvor forfatteren selv ikke er hovedpersonen.

Liker å kunne se, på enkel måte, hvilke og hvor mange bøker jeg har fått med meg i løpet av ett år. Synes ofte at jeg får lest alt for lite, men når jeg ser listene mine har det jo blitt noen bøker. Likevel - skulle gjerne rukket så mye mer!

Her er en liste over bøker der vær og naturkatastrofer er vesentlige i handlingen

• "Besettelsen - thriller" av Vidar Sundstøl
  • "Veien ved Boolavaun" av Anne Enright