Fall on your knees

Vintage 1997 Heftet

James Piper er atten den dagen han forelsker seg i Materia Mahmoud, som er knapt tretten. James er tilkalt for å stemme familiens flygel og ender med å bortføre datteren og gifte seg med henne. Materias katolske familie stryker dem begge av minnet, som det står. I stedet for konen, blir det snart datteren Kathleen som får farens fulle oppmerksomhet, og en til vanvidd grensende kjærlighet. Tre yngre døtre forsømmes underveis, og lever ut sine krefter og evner i retninger foreldrene i det lengste unngår å se. En liten nybyggerby på Canadas barske Atlanterhavskyst danner bakgrunnen. Økonomiske, religiøse, ikke minst etniske forhold gir grobunn for konflikter som i siste instans får katastrofale følger.

Winner of the 1997 Commonwealth Writers Prize for Best First Book
A NOVEL OF EPIC PROPORTIONS AND STORYTELLING POWER
Following the curves of the twentieth century, Fall on Your Knees takes us from haunted Cape Breton Island in Nova Scotia through the battlefields of World War I into the emerging jazz scene of New York City, and immerses us in the lives of four unforgettable sisters.

Forlag Vintage

Utgivelsesår 1997

Omtalt sted Canada

James er 18 år og pianostemmer i en nybyggerby i Canada. Han har ofte oppdrag hos Mahmoud-familien, men han har aldri møtt barna i familien. Da han ser den tretten år gamle Materia, forelsker han seg hodestups. Familien er katolsk, og Materia slettes fra familien, da hun rømmer med James. De gifter seg, men James innser, litt for seint, at kona er et barn. Han prøver å lære henne opp, men når ikke fram, så da datteren, Kathleen, blir født, øser han all sin kjærlighet over på henne. Hun viser seg å ha absolutt gehør, og James legger store planer for Kathleen. Hun skal opptre på de store scenene, og han gjør alt for at utdannelsen hennes skal bli best mulig, selv om familien egentlig ikke har råd til det. Etter noen år, kommer det flere barn, som blir neglisjert, for det er Kathleen som er stjernen i Piper-familien. Deres gjøren og laden går foreldrene hus forbi...

Boken er full av konflikter om både rase, tro, og økonomi. Katastrofen ligger på lur, og det hele er fengslende, og spenningen stiger for hvert kapittel. En utrolig sterk leseropplevelse!

Leste denne i Elidas 1001 lesesirkel, der det skulle leses kvinnelige forfattere denne måneden.

Jeg har lest boka for andre gang, nå.
Den er en nestensekser for meg.
Gjennomført- og bearbeidet.
Velredigert med god oppbygging.
Fæl og god.
Den lodder store dyp av menneskesjeler.
Synes jeg.
Spennende.
Språket er nydelig.
Og godt oversatt.

Ingenting er som å jobbe seg gjennom en bok på 6-7-800 sider og bare håpe at det aldri tar slutt....

Because I heart Oprah <3

Bokklubb-bøker som jeg har glemt å avbestille, og som jeg tror jeg skal prøve å lese en gang.

Ønskeliste

• "Som kråka flyr" av Ann-Marie MacDonald