Falketårnet

av (forfatter) og Erik Fosnes Hansen (oppleser).

Cappelen Damm 2009 CD

Den unge riddersønnen Wolfgang er alene igjen på Falkenburg mens faren er i korstog. Wolfgang har evnen til å tale fuglenes språk, og er bare lykkelig når han får tid alene sammen med sine fire jaktfalker. Dette er også fortellingen om Wolfgangs kjærlighet til bøddeldatteren Suzanne. Men Wolfgangs maktsyke onkel ønsker ham død, samtidig som han begjærer ham. Et drama/roman om et egenartet sinn i en fjern tid.

Utgivelsesår 2009

Format CD

ISBN13 9788202289362

EAN 9788202289362

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Tyskland

En nydelig og spesiell fortelling. Kommer ikke til å glemme den.

Precis nær boken som børjade få lite fart så var den SLUT.

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

Ars Magica er et rollespill satt i vår middelalder (ca 1220) slik folk da så på verden. Spillet handler om trollmenn og deres samfunn. Hvordan de forholder seg til hverandre innad i sin hemmelige Hermes Orden, og i møte med den verdslige verden og underjordiske og magiske vesner, spøkelser og demoner.

Denne listen er da litteratur som er lagt til tiden rundt 1200 tallet, og litt bøker som er gitt ut til spillet.

Satser på et bedre leseår enn 2013, som ble et år med alt for lite lesing. Finnes så mange bøker der ute jeg har lyst til å lese, så årets nyttårsforsetter må være å la Candycrush vike plassen til fordel for andre og mer givende gjøremål, som for eksempel lesing. Så får vi se når 2014 er over om jeg klarte å oppfylle fortsett mitt :)

Skjønnlitteratur satt i historiske omgivelser. Fra romaner satt til eldre historiske omgivelser (f.eks. Jan Guillous trilogi om Arn Magnusson satt til Middelalderen), til nyere historiske omgivelser (f.eks. Anne Karin Elstads slektskrønike "Folket på Innhaug" satt til 1800-tallet, og Erling Pedersens slektskrønike om Anna og Johan satt til 1900-tallet).

Oversikt over leste bøker i 2022.

• "Beretninger om beskyttelse 1 - natten" av Erik Fosnes Hansen
  • "De få utvalgte" av Peter Høeg