Faderen

Peder Bjørnson forsvarer seg

eit mannsportrett frå det 19. hundreåret

Oktober 2009 Heftet

Peder Bjørnson var far til Bjørnstjerne Bjørnson, men han var også den unge bondesonen som mista storgarden Skje og i staden vart prest. I denne boka har forfattaren spora opp kvar striden rundt sokneprest Bjørnson begynte, og følgjer det livsdrama han hamna i. I forteljinga om Peder Bjørnson stig eit bilde av det førmoderne Norge fram, eit fattig utkantsamfunn i Europa, som på kort tid skulle bli ein del av den moderne verda.

Peder Bjørnson, far til Bjørnstjerne Bjørnson, var arving til storgarden Skje i Søndre Land, men livet hans skulle bli annleis enn tenkt. Han måtte gå frå garden da faren døde brått i 1818 og studerte i vaksen alder teologi i Christiania. Peder Bjørnson var sokneprest i tre ulike prestegjeld, Kvikne i Østerdalen, Nesset i Romsdal og i Søgne ved Kristiansand. Han hadde store ambisjonar om å forbetre den åndelege og kulturelle tilstanden i landet, men den stridbare presten hadde òg eit vanskeleg sinn, og kvar han enn var, kom han i klammeri både med soknebarn og andre embetsmenn. Striden toppa seg i den opprivande "kapteinstriden i Nesset", som endte med at sokneprest Bjørnson vart suspendert frå embetet i to år. Han vart frikjent og gjeninnsett, men striden hadde vore så øydeleggande at sokneprest Bjørnson måtte flyttast til eit anna prestegjeld.

I denne boka sporar Edvard Hoem opp kvar striden rundt sokneprest Bjørnson begynte og følgjer det livsdramaet han hamna i. Det er eit portrett av ein mann som ville det rette og som nok hadde rett, mang ein gong, men som først seint i livet skjønte at den som vil oppnå det gode, også må finne vegen til andre menneske. I forteljinga om Peder Bjørnson stig eit fascinerande bilde av det førmoderne Norge fram, eit fattig utkantsamfunn i Europa som på kort tid skulle bli ein del av den moderne verda.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009

Serie Oktober pocket

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt person Bjørnstjerne Bjørnson Peder Bjørnson

Det er alltid med stor spenning jeg tar fatt på en ny Edvard Hoem-bok, og jeg blir sjelden skuffet. Heller ikke denne gang ...

I denne boka har Hoem gjort et forsøk på å rekonstruere Peder Bjørnsons liv og levnet på 1800-tallet. Kildene han har brukt er korrespondanse og offentlige dokumenter, og ut fra dette forsøker han å fylle ut hullene i historikken. Nettopp dette er han svært god på!

Peder Bjørnson, Bjørnstjerne Bjørnsons far, var en meget stri og kranglevoren prest. Eller var han det? Mye kan nemlig tyde på at han var svært opptatt av rettferdighet og var en meget rettskaffen mann. På den annen side tordnet han så vidt mye fra prekestolen om den umoral og drukkenskap som hersket i hans prestegjeld, og dermed tråkket han mange på tærne og fikk svært mange uvenner og fiender som etter hvert gjorde hva de kunne for å bli kvitt denne brysomme presten. Historier og bakvaskelser ble konstruert for å nå dette målet. På det verste ble også prestens utkomme rammet, slik at han fikk store problemer med å forsørge sin etter hvert meget barnerike familie.

Som alltid er det en fornøyelse å høre Edvard Hoem lese sine egne bøker! Jeg håper at alle hans bøker vil komme i lydbokutgave, fordi jeg elsker å høre stemmen hans!

Kun en time igjen av tre-dagers-salget; likevel fikk jeg sikret meg åtte bøker.

Brorparten er "klassikere" - jeg krysser fingrene for at jeg faktisk får lest alle, så jeg vet hva det er snakk om når jeg støter på henvisninger til disse verkene og/eller forfatterne...

• "Sommarvind - morgon, dag, kveld, natt" av Edvard Hoem
  • "Det evige forår - Bjørnstjerne Bjørnson 1899-1910" av Edvard Hoem
  • "Syng mig hjæm - Bjørnstjerne Bjørnson 1890-1899" av Edvard Hoem
  • "Vennskap i storm - Bjørnstjerne Bjørnson 1875-1889" av Edvard Hoem
  • "Magnus den gode" av Øystein Morten
  • "Hulda - ein biografi" av Tor Obrestad
  • "Villskapens år - Bjørnstjerne Bjørnson 1832-1875" av Edvard Hoem
  • "Til ungdommen - Nordahl Griegs liv" av Edvard Hoem
  • "Inn i barndomslandet - Tove Jansson - Sigrid Undset - Selma Lagerlöf" av Tordis Ørjasæter
  • "Kom fram, fyrste! - roman" av Edvard Hoem
  • "Nini Roll Anker - en kvinne i tiden" av Tordis Ørjasæter
  • "Pider Ro's historier - om hans forunderlige oplevelser tillands og tilvanns" av Gabriel Scott