Evighetens Roma

av (forfatter) og Sidsel Mellbye (oversetter).

Juritzen forlag 2013 Heftet

Samme dag som Gaby føder sitt første barn, dør faren hennes brått og uventet. Midt i alt det følelsesmessige kaoset legger hennes to svært ulike søstre en plan for å hedre pappas siste ønske og spre hans aske i Roma. Utfordringen er at den italienske hovedstaden rommer alt for mange uoppgjorte minner for familien. Med et nydelig og levende Italia som bakteppe fortelles denne historien om samhold, familie og om hvordan ting aldri blir helt slik man hadde trodd. En overraskende og underholdende roman.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788282054898

EAN 9788282054898

Serie Reisefølge

Omtalt sted Italia

Jeg kjøpte denne boken for å "lese meg opp" på Roma før jeg skulle dit i april i år. Jeg er nemlig fryktelig dårlig på reisehåndbøker, men romaner pleier å gjøre susen.
Så fikk jeg ikke helt den store lesefarten på forhånd, og hengte meg mye opp i det ugreie forholdet mellom søstrene. I hodet mitt ble dette en glimrende film, med Colin Firth som Fader Johannes.
Så kom Roma-turen, jeg hadde kommet til side 25 eller noe sånt. Trasket rundt i Roma med bykart og turist"snacks" i fem dager, og opplevde veldig mye.
På flyet hjem igjen kom boka opp av sekken, og derfra og ut var det ikke mange timer før boka var ferdiglest. Og det var utrolig å få gjenoppleve stedene på denne måten! Jeg var ikke i parken der handlingen til slutt ender opp, men dit skal jeg på neste Roma-tur - jeg går ut fra at denne parken, på linje med alle de andre stedene det er referert til i romanen, faktisk finnes!
Anbefales til både Roma-farere og andre!

Jeg förstår ett og annet. Jeg forstår at vi ønsker lykke og rikdom og kjærlighet. Vi ønsker arbeid og sex og religion. Vi ønsker at laget vårt skal vinne i fotball, og at foreldrene våre skal elske oss. Men mer enn noe annet ønsker vi at barna våre får leve.

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

• "Det vidunderlige" av Bror Hagemann
  • "Kreft ga meg kraft - mitt år med brystkreft" av Lise Askvik
  • "Min hemmelige Mandarin" av Sara Sheridan
  • "Redningsmenn - skandinaviske aksjoner for å redde fanger fra tyske konsentrasjonsleire i krigens siste år" av Bo Lidegaard
  • "En dame med sykkel i Kashgar" av Suzanne Joinson
  • "Sjakkdronningen fra Katwe" av Tim Crothers