Evidensbasert pedagogikk

hvordan bør skolen og skolemyndighetene forholde seg til evidensbasering i skolen?

Norsk pedagogisk forl. 2011 Heftet

Denne boken handler om evidensbaseringen i pedagogikken. Første del er forfatterens masteravhandling om temaet, og andre del forklarer en del pedagogiske ord og begreper. Avhandlingen tar for seg hva evidensbasert kunnskap innebærer, og hvordan skolen og myndighetene bør forholde seg til fenomenet evidensbasert praksis. Med litteraturliste.

Denne læreboken i pedagogisk filosofi omhandler evidensbaseringen ("kunnskapsbaseringen") i pedagogikken. Dette er en diskurs innenfor den pedagogiske filosofi som står mellom subjektivismen og objektivismen. Dersom du ønsker å få en oversiktelig og oppdatert innføring omkring evidensbasert kunnskap og evidensbasert praksis er dette boken for deg. Boken er skrevet for lærer- og førskolelærerstudenter, men kan også leses ved alle andre studieretninger, og innenfor alle yrkesgrupper som arbeider med mennesker. Første del av boken er forfatterens masteravhandling med tittelen; Hva innebærer evidensbasert kunnskap, og hvordan bør skolen og skolemyndighetene forholde seg til fenomenet evidensbasert praksis? Bokens siste del beskriver og forklarer en del ord og begreper som er viktig å kunne i forhold til diskursen i denne boken, men også i forhold til all pedagogisk grunnforståelse.

Forlag Norsk pedagogisk forl.