Everneath

Simon and Schuster 2012 Heftet

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Last spring, Nikki Beckett vanished, sucked into an underworld known as the Everneath, where immortals Feed on the emotions of despairing humans. Now she's returned- to her old life, her family, her friends- before being banished back to the underworld...this time forever. She has six months before the Everneath comes to claim her, six months for good-byes she can't find the words for, six months to find redemption, if it exists. Nikki longs to spend these months reconnecting with her boyfriend, Jack, the one person she loves more than anything. But there's a problem: Cole, the smoldering immortal who first enticed her to the Everneath, has followed Nikki to the mortal world. And he'll do whatever it takes to bring her back- this time as his queen. As Nikki's time grows short and her relationships begin slipping from her grasp, she's forced to make the hardest decision of her life: find a way to cheat fate and remain on the Surface with Jack or return to the Everneath and become Cole's...

Forlag Simon and Schuster

Språk: Engelsk
Medium: Kindle
Kjøp fra BookDepository

Sammendrag:
Nikki kommer tilbake til verden etter å ha vert hundre år under jordens overflate, som en ”feeder” for Cole en Everneath (evig-levende). På overflaten har det gått 5 måneder, og alt er forandret. Alle tror hun rømte hjemme fra og hadde vert på avrusing. Kjæresten hennes, gutten hun hadde et mentalt bilde av og holdt henne fra å glemme at det var en verden over overflaten i løpet av de hundre årene er ute av rekkevidde for henne. Hun vet at om noen måneder vil tunellene i underverdenen komme og hente henne om hun ikke selv, frivillig blir med Cole og blir til en Everneath. Nikki nekter, og er fast bestemt på å bruke hennes siste tid til å ta et ordentlig farvel med alle hun er glad i.

Anmeldense:
Etter hundre år i underverdenen har Cole ”suget” ut alle følelsene til Nikki. Det er dette Everneats gjør for å overleve. Nikki starter som en ganske usikker person med følelser som er vanskelig å forstå seg på. Gjennom historien utvikler hun seg og blir lettere å relatere til, samtidig som hun utvikler bedre forhold til de rundt seg. Hun går fra å være usikker til å bli en tøffere og modigere jente. Dette har med å gjøre at hun begynner å få tilbake gamle venner og bekjente, noe som er forvirrende for henne men også gjør at hun føler seg bedre. Jack, kjæresten blir beskrevet som den typiske populære gutten, fotball helt og pikenes jens. Etter at Nikki forsvant ser vi at han virkelig hadde følelser for henne og han ikke er stereotypen av ”den populere gutten”.Nikkis tilbakekomst spiller en større rolle for han en hun tror. Cole, everneathen er historiens bad boy. Han prøver å lure henne med seg bort fra overflaten til å bli dronning i Underverdenen. Han truer familien hennes og prøver å skille Nikki og Jack. Det er litt vanskelig å hate Cole pga forholdet mellom han og Nikki, Nikki er bundet til han etter ”the feed” og klarer ikke å hate han selv.

Nikkis mål er å ta et ordentlig farvel med familien og de hun er glad i. Dette viser seg å bli umulig når hun begynner å komme tilbake til de gamle forholdene sine. Og etter en stund blir hun overbevist om at hun vil forbli på overflaten, selv om hun har en tidsfrist på seg. Hun prøver å finne en måte for dette, men liker ikke det hun finner ut…

Historien er basert på myten om Orpheus og Eurydice. Eurydice forsvant til underverdenen og Orpheus ble forlatt alene. Han ville ikke leve uten henne, så han dro inn i underverdenen for å kjøpslå med Hades. Han overbeviste Hades ved å spille vakker musikk for han. Det var bare en hake, Eurydice var nødt til å gå bak Orpheus hele veien ut av dødsriket. Når Orpheus endelig var ute snudde han seg, men det var fortidlig, Eurydice hadde ikke krysset grensen enda og hun forsvant fra ham. Som basert på en myte har denne en slutt som er typisk for myter, ingen happy ending. Slutten er åpen nok til at jeg ikke klarer å vente på neste bok.

Boken er en ekte moderne myte, noe som drar en parallell til en myte Nikki er nødt til å skrive på skolen. Den har det de fleste greske (og egyptiske) myter inneholder: helter, elskere, onde personer og udødlige. Ideen med everneaths er ny og interessant og kan føre med seg mye i neste bok. Kanskje skjer det noe action i underverdenen også? Denne boka hadde nesten alt jeg leter etter i en bok, og jeg elsket den! Den fikk hjertet mitt til å hoppe, stoppe og gråte til tider. Forfatteren skriver bra, og jeg håper jeg får plukket opp neste bok.

4 / 5

• "Bloodlines" av Richelle Mead