Evangeliet etter Pontius Pilatus

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Pantagruel 2014 Heftet

OM ET AV VERDENSHISTORIENS STØRSTE
MYSTERIER - SETT GJENNOM ØYNENE TIL
PONTIUS PILATUS
ISBN 978-82-7900- 679-4
9 7 8 8 2 7 9 0 0 6 7 9 4
Jerusalem. Påsketider. En jødisk snekker blir korsfestet.
Kroppen hans forsvinner. Folk begynner å
snakke om mirakler og oppstandelse. Noen sier den
korsfestede Jesus har vist seg for dem. Hele Jerusalem
er rystet, og uroen i byen øker.
Etter hvert som presset fra Jerusalems innbyggerne
så vel som hans egen kone, står det klart for Pontius
Pilatus at noe mystisk foregår i byen. Men han er en
rasjonell og skeptisk mann, og tviler på de påståtte
miraklene. Det må finnes en naturlig forklaring.
Som en antikk detektiv, går derfor Pontius Pilatus til
verks i et forsøk på å løse kristendommens, kanskje
verdenshistoriens aller største mysterium.

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid Antikken

Omtalt sted Palestina

For meg ble det litt tydeligere hvem som var hvem og gjorde hva i bibelhistorien, og det er første gang jeg opplever Jesus (Yeshua) som en positivt ladd person... Jeg veit hva jeg tror og har aldri trengt den staffasjen av snodige ritualer og ting og gyllent dangel i alskens religioner (som for meg er levende mytologier), mens i denne boka kan jeg kjenne meg igjen i å gå inn i seg sjøl og finne at man er større enn summen av sine bestanddeler. Men frelst ble jeg ikke... Mitt syn på verden (og meg sjøl) kan like gjerne være hedensk.

For meg som aldri har lest et helt evangelium var denne boka grei nok underholdning, ikke det helt store, men tilstrekkelig over godkjent til at jeg syns den var verdt sine 25 kroner...

Den har imidlertid klart én ting jeg applauderer: behovet for å revurdere nok en gang hvor jeg står i forhold til andres tro og kommet til - nok en gang - at jeg trenger ingen trossamfunn, for min tro er en sak mellom meg og det jeg tror på...

Denne klarte jeg bare ikke å fullføre. Jeg elsker romaner om religion, kultur, historie og kjøpte derfor denne under årets Mammutsalg. To ganger har jeg lagt denne fra meg, for så å gitt den en ny sjanse, men nå orker jeg ikke å prøve lengre. For meg ble dette bare en omskriving av bibelen, med det unntaket av at bibelen er mye mer fengende og spennende.

.... her i dette fordømte landet der selv vinen og sitronene får feberanfall!

Når en mann snakker med en kvinne om sine synder, pleier han å sørge for at det begås flere.

Men han er såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger, straffen lå på han, for at vi skulle ha fred , og ved hans sår har vi fått legedom.

I dag har jeg valget mellom å bli gal eller bli en dårlig tømmermann. Jeg foretrekker å bli en god galning.

Det var merkelig nok at liket var forsvunnet, men det omhyggelig sammenfoldede kledet stred mot all sunn fornuft.

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.

Bøker jeg har lyst til å lese!

• "Rondane og Dovre" av Finn Bjormyr
  • "Adolf H's to liv" av Eric-Emmanuel Schmitt
  • "Magisk jul" av Line Therkelsen
  • "Hohaj" av Elisabeth Rynell
  • "Den røde Baron - flygerheltens egen historie" av Manfred von Richthofen
  • "Marius inspirasjon - klassikere, nye ideer, kreativ fargebruk, tidslinje og kuriosa" av Vigdis Augusta Yran Dale
  • "Påskekrim 2017 - 17 kriminalnoveller" av Knut Nærum
  • "Påskekrim 2016 - 17 kriminalnoveller" av Unni Lindell