Eurostories

reiser i Øst-Europa

Gyldendal 2004 Heftet

Dette er en reiseskildring der menneskene og deres historier står i sentrum. Forfatteren har reist i Øst-Europa i flere år og lar oss møte folk av mange slag. Her er studenter, politikere, fylliker, kunstnere, kriminelle, flyktninger, vestlige diplomater. Her forteller de om sine opplevelser, drømmer og forhåpninger til framtida. Til sammen danner disse fortellinger et portrett av livet i det de selv kaller "det glemte Europa" - i Hviterussland, Kaukasus og Makedonia.

Eurostories er en reiseskildring der menneskene og deres historier står i sentrum. Aage Storm Borchgrevink har reist i Øst-Europa i flere år, og tegner i disse historiene et portrett av livet i «det glemte Europa» . Hviterussland, Makedonia og Kaukasus/Tsjetsjenia. «Den kombinerer stor fortellerkunst med interessante fakta . det er sjelden en norsk bok gjør like sterkt inntrykk.»Tom Egil Hverven, NRK P2«Sympatisk, informativt og originalt reflekterende fra Øst-Europas glemte land.»Cathrine Krøger, Dagbladet«. godt hjulpet av teft, skapende evne og intuisjon, og slipper meget overbevisende fra det dristige, men aldri dumdristige foretagendet.»Per Egil Hegge, Aftenposten«Grundig og klokt fra Europas ’utkanter’.»Rolf Enger, Bergens Tidende«Boka fremstår som et opplysende, medrivende og viktig dokument om den delen av Europa, den utenfor EU, som strever med å koble seg til Vesten etter at Russland slakket grepet på 1990-tallet.» Morten Auklend, Klassekampen«Historiene er nedskrevet og bearbeidet tett opp til utgivelsesdatoen, noe som bidrar til et intenst driv og en nærmest organisk dramaturgi.» Dagfinn Carlsson og Torunn Borge, Vinduet«. en bemerkelsesverdig bok .Borchgrevink går på tvers av den dagsorden massemediene setter, han utfordrer den selvgode europeiske tankemåten.» Gunnar Nyquist, document.no

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205325029

EAN 9788205325029

Serie Gyldendal pocket

Omtalt sted Russland Nord-Makedonia Belarus

• "Den usynlige krigen - reiser i Tsjetsjenia, Ingusjetia og Dagestan" av Aage Storm Borchgrevink
  • "Entropi - roman" av Hanne Ørstavik
  • "Mennesker og politikk - erindringer 1965-78" av Einar Gerhardsen
  • "Afghanistan og Taliban" av Fredrik Barth
  • "Unge år - erindringer fra århundreskiftet fram til 1940" av Einar Gerhardsen
  • "Norsk historie 1860-1914 - eit bondesamfunn i oppbrot" av Jostein Nerbøvik
  • "La meg bli som leoparden - Ragnhild Jølsen - en biografi" av Arnhild Skre
  • "Hvordan helbrede en fanatiker" av Amos Oz
  • "Norsk historie 1914-2000 - industrisamfunnet - frå vokstervisse til framtidstvil" av Berge Furre
  • "Applaus - roman" av Heidi Marie Kriznik
  • "Verden i ubalanse - når våre sivilisasjoner brytes ned" av Amin Maalouf
  • "Renselse - romanen om Jakob Malde den ved Gud evig forbundne for verden alltid tapte, sett, elsket, aktet" av Tore Renberg