Europeisk poesi i norsk gjendiktning

redaksjon og etterord ved Ronny Spaans

av (oversetter) og Ronny Spaans (redaktør).

Vidarforlaget 2006 Innbundet

Boken inneholder gjendiktninger av gullkorn fra den europeiske lyrikkarven. Her finnes gjendiktninger av kjente lyrikere som John Donne og Goethe, og ukjente diktere som den rumenske Ion Pillat. Noen dikt er helhetlig gjengitt på norsk, mens andre er omformet og utstyrt med undertitler som "fragment" og "utkast".

Diktantologien Europeisk poesi i norsk gjendiktning markerte et høydepunkt i Emil Boysons forfatterskap da den kom ut i 1965. Med denne utgaven er Boysons gjendiktninger av gullkorn fra den europeiske lyrikkarven igjen tilgjengelige for norske lesere. Boysons gjendiktningskunst kan kjennetegnes ved en interesse for intuitive innsikter og imaginasjon. Noen dikt gir han helhetlig igjen på norsk, mens andre omformer han og utstyrer med undertitler som "fragment" og "utkast". Dette viser en erkjennelsessøken omkring begrepet "poesi". Dermed er boken ikke bare en diktantologi; den grenser til et modernistisk eksperiment, og på samme måte som Boysons diktsamlinger har antologien en naturlig plass i dikterens forfatterskap, som et uventet vidnesbyrd om en integrert poesiforståelse. Å følge en slik dikter gjennom vår europeiske lyrikkarv kan by på overraskelser. Her finnes gjendiktninger av lyrikere som er kjente og kjære for norske lesere, for eksempel John Donne og Goethe, og gullkorn av ukjente diktere som den rumenske Ion Pillat. Kvaliteten er alltid garantert av Boysons evne til selvstendig, men kongenial innlevelse. Emil Boyson (1897-1979), forfatter, gjendikter, men først og fremst lyriker. Gav ut diktsamlingene Åpningen til Regnbuen (1920) og Skumring mellem Søiler (1932), men den virkelige debuten kom i 1927 med romanen Sommertørst, og som lyriker 1934 med Varsler og møter. Boyson er inspirert av europeisk modernisme og fransk symbolisme. Boyson regnes blant de ypperste lyrikere i Norge i det 20. århundret. Kritikerprisen 1957. Kunstnerlønn fra 1958. Ronny Spaans (f. 1976), doktorstipendiat ved Universitetet i Oslo. Skribent i Dag og Tid og poet. Medredaktør av det skandinaviske kulturtidsskriftet Aorta. Han har publisert dikt og gjendiktninger i diktantologier, sist i Urbå Natt, Carl Forsbergs bokförlag, 2005. Han har også skrevet artikler om norsk og utenlandsk lyrikk for litterære blader og tidsskrifter.

Forlag Vidarforlaget

• "Edda" av Snorre Sturlason
  • "Årstid i helvete" av Arthur Rimbaud
  • "Karavane - mesternoveller i utvalg" av Gordon Hølmebakk
  • "Korttekster - ein antologi" av Jon Haarberg
  • "Dikt fra antikken til vår tid - Vestens lyrikk gjennom 2700 år" av Jon Haarberg