Europeere

Cappelen Damm 2015 E-bok

En ny bok av Simen Ekern er alltid noe å glede seg til. Italia-ekspert og Brageprisvinner og mangeårig Europa-korrespondent for avis og TV, nå har han skrevet den store boken om Europa.

«Europa er som Titanic», sa den spanske utenriksministeren i et intervju i slutten av april 2012. «Hvis skipet synker, kommer også passasjerene på første klasse til å drukne». Det kan være metaforen hans var i overkant morbid, men de neste årene kommer etter alt å dømme til å utgjøre et dramatisk kapittel i Europas historie. «Europa» har blitt et skjellsord i mange europeiske valgkamper, synonymt med grå EU-byråkrater og eliter som ikke forstår hva vanlige folk vil.

Den økonomiske krisen er utgangspunktet for en reise rundt i Europa som på ett vis skal dreie seg krisepakker og redningsfond, men først og fremst om de konkrete konsekvensene av problemene i EU. Det skal handle om folk som mister jobben, velgere som mister håpet og om intellektuelle som mister oversikten.

Denne boken er et stykke samtidshistorie og skildrer hva Europa er og kan være i første halvdel av det 21. århundret.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202481162

EAN 9788202481162

Omtalt sted Europa

Dette er en meget god bok. Simen Ekern er en glitrende journalist som har skrevet flere bøker om europeisk politikk og om nåtiden. Denne boken diskuterer forholdet mellom EU og populisme, brexit, nasjonalisme og så videre. Selv om boken er 3 år gammel allerede er den relevant for tolkning av det som skjer akkurat nå i flere EU-land. Ekern trekker veksler på en bred vifte av kilder, og språklig er det en god tekst. Jeg slår et slag for å lese mer ikke-fiksjonslitteratur, ettersom det finnes mye bra der ute. Noen andre eksempler på gode faglitterære bøker kan du finne på min profil.

Bøker jeg har lest i 2018

• "Terrorismens historie - attentat og terrorbekjempelse fra Bakunin til IS" av Nikolai Sitter
  • "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "Skyggebilder av Storbritannia - tradisjoner i en krisetid" av Øivind Bratberg
  • "Bolívars uekte sønner - det nye Sør-Amerika mellom Chávez og Lula" av Vegard Bye
  • "Nazismens idéunivers" av Carl Müller Frøland
  • "Russland 1917 - krig og revolusjon" av Per Egil Hegge
  • "Balkanisering av Europa - hvordan populisme og innvandring splitter oss" av Sylo Taraku
  • "Eg har sett jaguaren - latinamerikanske historier" av Sigrun Slapgard
  • "Menneskets vidde - essays, artikler, tekster" av Jan Kjærstad