Europa tar form

år 300 til 1350

av (forfatter) og Jørgen Chr. Meyer (illustratør).

Cappelen 2004 Heftet

Boken skildrer den europeiske middelalder fra tidspunktet da det vestromerske imperiet ble erstattet av de tre stridende samfunnene, den østlige og vestlige kristenhet og den islamske verdenen. Forfatteren tar for seg den vestlige kristenhetens utvikling fra det å være et tilbakeliggende område til å utvikle seg til å bli et av verdens ledende sivilisasjoner på 1300-tallet. Ved å tegne de store linjene får leseren innblikk i samfunnsutviklingen, de økonomiske endringene og hvordan de religiøse og politiske stridende i denne perioden har påvirket historien.

Denne boken omhandler Europa i middelalderen, fra år 300 til 1350. Forfatteren begynner i årene 300 til 600 da det vestromerske imperium ble avløst av tre konkurrerende sivilisasjoner, henholdsvis den østlige og vestlige kristenhet og den islamske verden. I boken følger vi hvordan den vestlige kristenhet utviklet seg fra å være et tilbakeliggende område til å bli verdens mest ledende sivilisasjoner på 1300-tallet.

Fremstillingen viser hvordan kirken, byen og staten i løpet av høymiddelalderen ble de grunnleggende samfunnsinstitusjonene. Forfatteren tegner de lange linjene og viser oss de store trekkene i samfunnsutviklingen, hvordan befolkningsvekst, økonomiske endringer, politiske konflikter, religiøse strider og kulturelle motsetninger formet det tidlige Europa.

Boken er andre bind i et trebindsverk om Europas historie fra antikken og fram til 1815. Bind I er skrevet av Jørgen Christian Meyer og bind III av Finn Fuglestad.

Boken er skrevet for studenter i historie og er en klassiker i emnet. Boken kom ut for første gang i 1986, og er nå for annen gang revidert og oppdatert ut fra ny kunnskap og nye aktuelle perspektiver.

Boken passer også godt for alle historieinteresserte som ønsker mer kunnskap om europeisk middelalder.

Forlag Cappelen

• "Norsk historie I - 750-1537" av Ole Georg Moseng
  • "Human Web - A Bird's Eye View of World History" av J.R.McNeil
  • "Norsk historie II - 1537-1814" av Ole Georg Moseng
  • "Norsk historie 1300-1625 - eit rike tek form" av Geir Atle Ersland
  • "Norsk historie 800-1300 - frå høvdingmakt til konge- og kyrkjemakt" av Jón Vidar Sigurdsson
  • "Med kjønnsperspektiv på norsk historie - fra vikingtid til 2000-årsskiftet" av Ida Blom
  • "Mennesket i middelalderens Norge - tanker, tro og holdninger 1000-1300" av Sverre Bagge
  • "Norsk historie 1860-1914 - eit bondesamfunn i oppbrot" av Jostein Nerbøvik
  • "Fra svartedauden til Wienerkongressen - den vesterlandske kulturkretsens historie 1347-1815 i et globalt-sammenliknende perspektiv" av Finn Fuglestad
  • "Antikkens historie - høvdingdømme, bystat, imperium" av Jørgen Christian Meyer