Etter skjelvet

av (forfatter) og Ika Kaminka (oversetter).

Pax 2008 Heftet

Økonomien blomstrer og folk har mer penger enn de klarer å bruke. Så rammer jordskjelvet. For personene i denne novellesamlinga er jordskjelvet i Kobe et ekko fra ei fortid de har lagt bak seg.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted Japan

Jordskjelv i Japan...

Det var nesten litt merkelig å avslutte denne novellesamlinga med jordskjelvet i Kobe 1995 som "omdreiningspunkt", samtidig som vi kunne lese at eit nytt jordskjelv hadde rysta Japan i dag.

Trur kanskje ikkje eg yter boka full "rettferdighet"...sidan eg har lese litt i rykk og napp. Boka
inneheld seks kvardagslege noveller frå det moderne Japan. Dagligdagse hendingar og personar, dvs når ein ser bort frå frosken,ja...og litt til..
Synest at både språk og innhald er av varierande kvalitet, berre delvis når det opp til kvaliteten i romanane hans. Avslutninga på nokre av novellene verkar nesten litt uferdige? Kanskje er det ikkje ein optimal sjanger for Murakami?

Men - No håper eg berre at 1Q84 nr 3 ligg under juletreet til jul, for skrive - det kan han!

Her er min omtale av Etter Skjelvet. Linken fører til min bokblogg.

Om Gud kunne sette mennesket på prøve, hvorfor skulle ikke mennesket kunne gjøre det samme med Gud?

”Den va’kke dårlig!” utbrøt han. ”Dette her må være single malt. Enogtjue år, minst! Lagra på eiketønner. Det er nesten så en kan høre havduren fra skotskekysten, og høre dem skotske engla stønne av vellyst!”

”Ditt naut! Du snakker over deg! Det er ganske enkelt den firkanta Suntoryflaska, billigste whiskyen på super’n.”

En kamerat av ham pleide å se på frokost-tv når han var fyllesyk. De gnålende, inkvisitoriske stemmene til program-lederne hjalp ham til å kaste opp rubbel og bit av det han hadde fått i seg kvelden før.

Jeg ba om forslag til gode novellesamlinger og bokelskerene kom med mange gode forslag. Her er en liste over de novellesamlingene som ble anbefalt :)

Har atter en gang nyttårsforsett som innebærer å lese ei bok i uka, med visse smutthull. Nemlig at det jeg trenger for å fullføre nyttårsforsettet er å ha lest 52 bøker før året er omme, trenger ikke være slavisk en i uka.

Jeg legger til bøker etterhvert som de blir lest :)

Bøker jeg skal lese på grunn av Day zero prosjektet mitt -
Start 01.november 2016 til 30.juli 2019

• Lese alle Game of Thrones-bøkene
  • Lese en bok av Stephen Hawking
  • Lese en selvhjelpsbok
  • Lese 45 bøker i året

Bøker jeg har lest, eller skal lese som er gule.

• "Birthday stories" av Haruki Murakami
  • "Elephant vanishes - stories" av Haruki Murakami