Etter oss

samtaler på det siste

Spartacus 2010 Innbundet

Denne boken handler om vår oppfatning av døden. Den starter med at en mann forteller at han har kort tid igjen å leve, og ønsker å få skrevet ned noe han kan etterlate til familie og venner.

En mann begynner å fortelle om livet sitt. Han vet at han ikke har mange måneder igjen å leve; nå ber han om hjelp til å få skrevet noe han kan etterlate til slekt og venner. Kreftene svikter ham snart, men hjelperen kan ikke legge fra seg dette skrivearbeidet som er kommet til å angå ham selv like mye. Nå er det han som må lære å godta at verden fortsetter etter oss. ??I små kapitler undersøker denne boken vår oppfatning av døden, bade vår egen og andres.

Forlag Spartacus

Døden er slutten - ikke slutten på et eller annet bestemt (for eksempel en tretthet, en smerte) som noe annet, kanskje ukjent, som kommer etter, men slutten på alt, og for godt. Døden er ingen ting. Det er ikke lett å forestille seg dette, for alt jeg har kunnet erfare i hele mitt liv, har vært noe, om aldri så lite. Hva et slikt ingenting kunne være, ja egentlig ikke være, har jeg vel i høyden fått en aning om en sjelden gang. Noen omtaler det som søvn, eller som fred og hvile; jeg har bestandig lurt på om de mangler fantasi. Dødens realitet, om man kan si det slik, er mangel på realitet overhodet. Noe så fremmed skal man grunne på en hel del før det demrer. Om man ikke klarer å presisere det som en tanke, kan man i det minste ta det inn over seg som en redsel. Men redsel er noe, likesom fred eller hvile, døden er ingen ting i det hele tatt.

• "Fahrenheit 451" av Ray Bradbury
  • "Livlegens besøk" av Per Olov Enquist