Etter attentatet

av (forfatter) og Ellen Huse Foucher (oversetter).

Gyldendal 2008 Heftet

Amin, en israelsk kirurg med palestinske foreldre, lever for sitt arbeid på et stort sykehus i Tel Aviv, og for sin kone Sihem. Han har alltid nektet å ta parti i konflikten mellom palestinere og israelere. En dag sprenger en selvmordsbomber en restaurant midt i Tel Aviv. Mange dør og enda flere blir skadet. Amin bruker en hel dag på å forsøke å lappe sammen noen av ofrene for angrepet. Midt på natten kalles han tilbake på sykehuset, som den nærmeste pårørende. Han må identifisere den kvinnelige selvmordsbomberen. Dette blir starten på en desperat jakt etter sannheten. Og Amin blir tvunget til om og om igjen å lytte til noe han ikke vil høre.

Dristig og skremmende aktuell roman fra algerisk-fransk forfatter. Amin, en israelsk kirurg med palestinske foreldre, har alltid nektet å ta parti i konflikten mellom palestinere og israelere. Han lever for sitt interessante arbeid som kirurg på et stort sykehus i Tel Aviv, og for sin kone Sihem. Fram til den dagen da en selvmordsbomber sprenger en restaurant midt i Tel Aviv. Mange dør og enda flere blir skadet. Amin bruker en hel dag på å forsøke å lappe sammen noen av ofrene for angrepet. Midt på natten blir han kalt tilbake til sykehuset. Han må identifisere selvmordsbomberen. Fra da av starter en desperat jakt på sannheten. Og Amin blir tvunget til om og om igjen å lytte til noe han ikke vil høre.Denne romanens emne er sterkt og blir elegant håndtert. Yasmina Khadra gir seg i kast med et av vår tids vanskeligste temaer og leverer en dristig og skremmende roman.Om forfatteren:Yasmina Khadra (f. 1955) er et psevdonym for algeriskfødte Mohamed Moulessehoul, som ble innrullert som soldat som niåring. Har bodd i Mexico og i Paris, debuterte i 1984 og skrev lenge under sitt eget navn, før han av politiske grunner valgte å gå over til å bruke sin kones fornavn.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205380899

EAN 9788205380899

Serie Gyldendal pocket

Omtalt sted Israel

Amin er en svært vellykket integrert palestiner i Israel. Gjennom nitidig og iherdig innsats har han overvunnet fordommer og rasisme, og er en dyktig kirurg på et sykehus i Tel Aviv. Han er lykkelig gift med Sihem og de bor i rikmannsstrøket i byen.

Etter en lang dag ved operasjonsbordet for å redde overlevende etter et selvmordsbombe-attentat, blir han tilkalt til politistasjonen for å identifisere liket av sin kone. Det tar tid før Amin klarer å ta inn over seg at det er kona som står bak selvmords-attentatet. Dermed raser hans verden fullstendig sammen, og han blir besatt på å finne ut hva som førte til at Sihem valgte å ta livet ikke bare av seg selv, men også en hel skoleklasse med uskyldige barn.

Khadra drar oss med inn i konflikten mellom Israel og Palestina, og uten å gi noe svar forsøker han likevel å tegne et bilde av hva som gjør at noen kan velge en så dramatisk skjebne som det å bli selvmordsbomber. Historien er intens og besettende, fortvilet og på mange måter håpløs. Khadra beskriver en voldsspiral som ingen ende vil ta. Finnes det i det hele tatt håp i denne konflikten?

I Tel Aviv er kirurgen Amin på jobb da en selvmordsbomber sprenger seg selv på en kafé midt i byen. I timevis lapper Amin og kollegaene sammen ofrene, men mange er ikke til å redde. Amin er arabisk, men har israelsk statsborgerskap. Han har valgt å være nøytral i den betente konflikten mellom palestinerne og israelerne. Livet hans er jobb, og hans elskede kone, Sihem.
Midt på natten, etter attentatet, blir han kalt tilbake til sykehuset. Selvmordsbomberen skal identifiseres, og tydeligvis kan Amin hjelpe til. Synet som møter ham da han kommer fram, ryster ham dypt, og han må revurdere hele livet sitt.

Rystende, og meget godt skrevet om familie, rasisme, fundamentalisme, og hemmeligheter.

Yasmina Khadra er et pseudonym for Mohamed Moulessehoul.

Over hagemuren ser man lysene fra Jerusalem, med minaretene og klokketårnene til kirkene som nå skilles av denne hellig brøden av en mur, ynkelig og stygg, skapt av menneskenes håpløse usselhet og mangel på troskap. Likevel, tross krenkelsen fra denne stridens mur, mister ikke det vansirete Jerusalem motet. Byen er fremdeles der, klemt inn mellom de milde slettene og den nådeløse Judea-ørkenen, den finner kraften til å overleve i sitt evige kall, som verken tidligere konger eller dagens kvakksalvere har oppfylt. Selv om den er grundig lei av misbruket hos den ene siden og lidelsene hos den andre, beholder den fortsatt troen – i kveld mer enn noesinne.

• Enhver jøde i Palestina er litt araber, og ingen araber i Israel kan late som om han ikke er litt jøde.

La bølgenes larm overdøve det som herjer inne i deg

• Man må alltid se på havet. Det er et speil som ikke kan lyve. Det er slik jeg lærte å ikke vende blikket mot fortiden. Før, når jeg kastet et blikk over skulderen, møtte jeg alltid mine sorger og spøkelser slik de var. De hindret meg i å få sansen for livet igjen, hvis du skjønner hva jeg mener? De ødela mine muligheter til å gjenoppstå fra asken...

Den som ser mot havet, vender ryggen til verdens ulykker. På et eller annet vis godtar man sin skjebne.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

Disse bøkene har jeg lest. Bare å spør om dere lurer :)

• "Slik dag følger natt" av Yasmina Khadra
  • "Jeg skulle ønske jeg var egyptisk" av Alaa Al Aswany