Ethan Frome

av (forfatter) og Brit Bildøen (oversetter).

Samlaget 2002 Innbundet

Ein framand kjem til den vesle staden Starkfield. Han blir merksam på ein mann med eit intenst, men avmektig uttrykk. Folk på staden snakkar uvillig om den tragedien som Ethan Frome opplevde for mange år sidan. Etter kvart fortel Frome sjølv den verkelege historia i all sin gru. Det handlar om undertrykt kjærleik, brotne håp og forspilte liv.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 2002

Serie Nattbiblioteket

Det kommer en fremmed kar til det lille stedet Starkfield. Han legger fort merke til den ulykksalige skikkelsen, Ethan Frome. Han ser ut til å være rammet av en stor tragedie, noe som viser seg å stemme. Den fremmede spør ut forskjellige mennesker i Starkfield om den Ethan, men befolkningen er lite villig til å dele fortellingen hans. En vinterdag blir den fremmede invitert til å overnatte hos Ethan Frome grunnet uvær, og der får han høre den triste historien. Om den krevende kona Zeena, som alltid lå til sengs, om den tafatte, men gode Ethan, og om Mattie som kom for å hjelpe til i huset.

En ørliten bok med stort innhold. Hele veien aner man hvor det bærer, men hva som utløste det hele aner man bare konturene av.

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte gjennom hele serien!

Alle bøkene referert til i Gilmore Girls, part 1.
Minus et par stykker jeg ikke fant. Her skal det leses! :)

• "Dødsdommen - roman" av Maurice Blanchot
  • "Klage" av Inghill Johansen