Et tysk rekviem

Berlin noir trilogien

av (forfatter) og Rune Larsstuvold (oversetter).

Pegasus 2010 Innbundet

Året er 1948 og annen verdenskrig er slutt. Den hardkokte privatdetektiv Bernhard Günther er kommet helskinnet gjennom krigen. Og i det sønderbombete Berlin, hvor spenningene mellom de vestlige stormakter og Sovjetunionen er voksende, forsøker Bernie å videreføre sin virksomhet som privatdetektiv. Han får til oppgave å oppklare et mord på en amerikansk offiser i Wien, men oppdager hurtig at han har stukket hendene i et vepsebol fullt av gamle nazitopper og russiske og amerikanske agenter. Dette er tredje bind i Berlin Noir trilogien.

Året er 1948 og annen verdenskrig er slutt. Den hardkokte privatdetektiv Bernhard Günther er kommet helskinnet gjennom krigen. Og i det sønderbombete Berlin, hvor spenningene mellom de vestlige stormakter og Sovjetunionen er voksende, forsøker Bernie å videreføre sin virksomhet som privatdetektiv. Han får til oppgave å oppklare et mord på en amerikansk offiser i Wien, men oppdager hurtig at han har stukket hendene i et vepsebol fullt av gamle nazitopper og russiske og amerikanske agenter. ET TYSK REKVIEM er tredje bind i Philip Kerrs berømte Berlin Noir trilogi.

Forlag Pegasus

ISBN13 9788244200851

EAN 9788244200851

Serie Pegasus spenning

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Berlin

Hardkokt krim med glimt i øyet. Godt språk, godt plot.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Denne boka, den siste i trilogien, Berlin noir trilogien, er bare… FANTASTICO! Brilliant!! Blir ikke bedre.

Forøvrig gjelder det alle tre bøkene, som jeg seff har lest. Nå i sommer, Et tysk rekviem. De to andre for tre år siden. Grunnen til disse mellomliggende tre årene er at trilogien lå utilgjengelig i mitt feriehus i utlandet. Covid hindret som kjent meg og de fleste andre av oss å reise i over to år. Men nå, denne sommeren er jeg tilbake og det første jeg gjorde var å kaste meg over, Et tysk rekviem.

Herlig! Løp og kjøp, les, Berlin noir trilogien, av den geniale forfatteren, Philip Kerr.

Vi gikk rett inn i huset og over et tregulv som knirket så det ville gitt en bibliotekar hjerteanfall.

Jeg lå og stirret inn i det beksvarte mørkets tomhet, og mitt hviskende åndedrett sørget bare for å minne meg om min egen forgjengelighet, det var som om jeg, når jeg ikke så noe, kunne se gjennom mørket det som var det mest virkelige av alt: Døden selv, en tynn, møllspist skikkelse kledd i tung, svart fløyel, alltid rede til å presse den tause kluten med kloroform over offerets nese og munn, for så å frakte ham til en ventende svart sedan og inn en eller annen fryktelig sone og flyktningleir der mørket hviler og der ingen noensinne slipper ut.

• "Den bleke forbryter - Berlin noir trilogien" av Philip Kerr
  • "Daukjøtt" av Philip Kerr