Et tilfluktssted

av (forfatter), Agnete Øye (oversetter) og Fanny Vaager (oppleser).

Gyldendal 2021 Lydfil

En historie om skjebne og undergang som utspilles i en lukket verden av tette og brutte forbindelser - fra forfatteren av Omriss-trilogien.

M, en kvinne i opprør med seg selv, vandrer rundt i Paris' solfylte gater og kommer over utstillingen til en berømt kunstner. Bildene slipper ikke taket i henne, selv ikke etter at hun er kommet hjem til den øde kystregionen der hun bor sammen med mannen sin. Tanken på bildene og kunstneren som har malt dem, fortsetter å uroe henne. Hun skriver derfor til ham og inviterer ham på besøk.
Dermed snus dagliglivet på hodet. Datteren til M vender tilbake til hjemstedet med kjæresten sin, samtidig som maleren dukker opp med en vakker, ung kvinne. I denne lukkede verdenen oppstår det snart gnisninger. Malerens stille, men demoniske tilstedeværelse skaper kaos i M. Etter hvert som hemmeligheter, allianser og lengsler kommer til syne, er hun tvunget til å velge mellom sine dypeste impulser: å innrette seg eller å gjøre opprør.
Romanen svever mellom fortid og nåtid, det gotiske og samtidige, fiksjon og virkelighet - og fortsetter å hjemsøke leseren lenge etter at boken er lest ferdig. Med Et tilfluktssted utforsker Rachel Cusk muligheten for at kunst både kan redde og ødelegge oss, og bekrefter at menneskets sjel kan slåss med de mørkeste demoner.
Rachel Cusk er en av Storbritannias og vår tids mest toneangivende forfattere, og hun har vært nominert til, og vunnet, en rekke priser for bøkene sine.

Utgivelsesår 2021

Format Lydfil

ISBN13 9788205554405

EAN 9788205554405

Han hadde oppdaget at virkeligheten skjedde enten han var der og kunne betrakte den eller ikke.

For første gang, Jeffers, funderte jeg over muligheten for at kunst - ikke bare L's kunst, men kunst som sådan - i seg selv kanskje er en slange som hvisker oss i øret, undergraver all vår tilfredshet og tro på ting i denne verden med ideen om at det finnes noe høyere og bedre inne i oss, som det vi har rett foran oss aldri kan måle seg med.

Bøker 2022

• "Lacuna - roman" av Kristin Friis
  • "Virkelig igjen - dikt" av Bendik Vada
  • "Hjartet i skalkeskjulet - essays" av Gunnhild Øyehaug
  • "Ete, pule, drite, føde, drepe, blø" av Hiromi Ito
  • "Hvilken knallert med forkrommet styre innerst i gården - roman" av Georges Perec
  • "Nikes bok" av Agnes Lidbeck
  • "Sjasminmannen" av Unica Zürn