Et stort øde landskap

Oktober 2012 E-bok

Disse novellene handler om frihetens muligheter og betingelser, og er konkrete og tett innpå eksistensens grunnvilkår.

Et gjennomgående tema i Kjell Askildsens noveller er individets ensomhet og utsatthet i tilværelsen. På noen få sider tegner Askildsen et menneskes livssituasjon og dermed en hel livsskjebne.

Med "Et stort øde landskap" viser Askildsen sin menneskelige innsikt og språklige følsomhet. Han ble tildelt Kritikerprisen i 1991 for denne boken.

Forlag Oktober

Serie Oktober ebok

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen. Voksen 1991

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Det var kanskje det som var årsaken, det myke regnet, og stillheten, i hvert fall hendte det som jo hender iblant: man får kastet over seg en stor tomhet, det er som om selve tilværelsens meningsløshet kryper inn i en og bretter seg ut som et endeløst, nakent landskap.

Hvis mitt mislykkede liv har noen annen begynnelse enn unnfangelsen, så var det i A. det begynte. Jeg akter ikke å redegjøre utførlig for det hverken nå eller siden, det får klare seg når jeg sier at jeg aldri skulle hatt elever. Jeg oppdaget for sent at mine kunnskaper ikke kunne oppveie mitt utseende. Elevene hadde store gleder på min bekostning, og til slutt gikk det galt. Svært galt.

Siden mange bokelskere til tider kan bli oppgitt over alle bøkene som stadig gjenstår å bli lest, så har jeg laget en liste over bøker som er både svært gode og korte.

Gi gjerne beskjed hvis dere vet om gode bøker som mangler på listen.

Det leses for lite noveller, romanen settes alltid først, men her har du 10 knallgode novellesamlinger som bør få deg til å like det gode gamle korte formatet også. Listen består av 9 norske og 1 amerikansk forfatter. Jeg kunne sikkert ha funnet en 10. norsk forfatter også, noe av Per Petterson kanskje, eller Øystein Lønn, men grunnen til at Richard Ford er med på listen, er fordi den er så vannvittig god at den bare må med. Listen er ellers vilkårlig satt opp. Kos dere.

Hvis du liker noveller, kan du glede deg til disse!

• "Kjære, kjære Oluf - roman" av Kjell Askildsen
  • "Ingenting for ingenting - noveller" av Kjell Askildsen