Et spørsmål om beskyttelse

av (forfatter) og Nils Nordberg (oppleser).

Lydbokforlaget 2011 Minnekort

Etter at en imam blir skutt på Tøyen i Oslo, kontakter PST religionshistorikeren Davood Ariani, også kalt David Anderson. Han tror at attentatmannen kommer til å drepe flere ganger, og etter noen dager viser det seg at han har rett. Offeret er denne gangen en imam som også er Davids nære venn. Motvillig går han med på å reise tilbake til Libanon på oppdrag fra PST. For å spille av digikortet trengs en digispiller.

En intenst spennende og dramatisk historie om en mann som ikke klarte å glemme. En imam blir en sen sommerkveld skutt i Tøyengata i Oslo. Attentatmannen har etterlatt seg noen linjer fra et arabisk dikt som innvarsler "den tolvte imam", og en tid badet i blod. PST kontakter religionshistorikeren Davood Ariani, som nå har tatt navnet David Anderson. Han mener attentatmannen har flere drap foran seg. Og David får rett. Et par dager senere får en annen imam halsen skåret over med kniv. Offeret er Davids nære venn og samtalepartner Milan. Også her linjer fra det samme diktet, skrevet i blod. Og terroristen har ennå ikke fullført sitt prosjekt. Davids familie ble drept under uroligheter i Libanon. Motvillig reiser han tilbake, på oppdrag fra PST ... og for å konfrontere fortiden.

Forlag Lydbokforlaget

Format Minnekort

Serie Digikort. Lydbok

Genre Thrillere

Omtalt sted Oslo Libanon

Kjempe god bok! Greide ikke à legge den fra meg og anbefaler den til alle. Skal definitivt lese hans neste bok :)

God spenning med overraskende vendinger, men kanskje litt... flat? Historien tar oss med til det ene miljøet mer eksotisk enn det andre, men det får jeg ingen følelse med. Savner miljøskildringer, rett og slett.

Denne syntes jeg var ganske så spennende. En blir kjent med David Anderson, som er hans norske navn, litt hva han gjør og forholdet hans til Kristin. Men mest av alt hva som skjedde med ham før han kom til Norge. David bærer på en stor sorg, og den sorgen får han til å ta valg litt på tvers av det en hadde forventet seg. Og hvert fall på tvers av hva PST hadde forventet seg. Boken handler om at det er en mann som skyter mennesker i Oslo, den delen er spennende. Men den handler også om David, og den delen er den mest interessante.

Det eneste som var sikkert i dette landet, var at israelerne alltid ville komme tilbake, at det alltid ville finnes kaffebarer uansett hvor hard bombingen ble, at den beste vinen fra Bekaadalen var i verdensklasse og at alt du trengte for å oppnå noe, var en rik baba, et velrenommert etternavn og gode forbindelser.
Og at alt var usikkert.

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2011. Noen av bøkene har fått terningkast. Ikke alle bøker har falt i smak, og jeg ser at en overvekt av det jeg leser er krim... (raskt å lese, raskt å glemme :)

bøker jeg har lest i 2016

• "Den talentfulle bøddelen - thriller" av Olav W. Rokseth