Et skjær av uvilkårlig skjønnhet

Henrik Ibsens Hedda Gabler

av (redaktør).

Cappelen Damm akademisk og Landslaget for norskundervisning 2001 Heftet

I Ibsens samtid kjente en i liten grad igjen det menneskelige ved Hedda Gabler. Som kvinne brøt hun alle konvensjoner for kvinnelighet, og syntes blant kritikere flest ganske umenneskelig. Fra å være det av Ibsens drama som fikk de mest negative reaksjoner i samtiden, er det i dag et av de mest spilte. Og det ubegripelige som i 1890 var en hovedinnvending både mot dramaet og Hedda-skikkelsen, blir i dag oppfattet som den vesentlige kvalitet ved teksten. Mens en i samtiden rygget tilbake for Heddas destruktive ondskap, fascinerer dramaet i dag som Ibsens kanskje mest moderne. Målet med boken er bl.a. å se kreativt på det som fenger og fascinerer mest ved dramaet, det mørke felt i teksten, det som i mange år har unndratt seg forståelse og analyse. Bidragene er skrevet dels av skjønnlitterære forfattere i vår egen samtid, dels av litteraturvitere i Norge og USA. Også noen utdrag fra tidligere tiders resepsjon er med.

Forlag Cappelen Damm akademisk Landslaget for norskundervisning

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788202198671

EAN 9788202198671

Serie LNUs skriftserie (146)

Omtalt person Henrik Ibsen

Språk Bokmål Nynorsk

Stig Sæterbakken tar godt og grundig for seg melankolsk-obskøn litteratur. Dette liker jeg.