Et liv på mange vis

en antologi om Peter Wessel Zapffe

av (redaktør) og Dag O. Hessen (redaktør).

Pax 1999 Innbundet

Mange har et forhold til Zapffe og hans tanker. Samtidig har hans livsutfoldelse, hans samfunnsengasjement og ønske om å bidra og hans humor, for mange stått som et paradoks til hans filosofiske bidrag. Denne mangesidigheten er en av de store facinasjoner ved hans person. Her har 14 personer skrevet om sitt forhold til Zapffe. Med biografiske data.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1999

Omtalt person Peter Wessel Zapffe

Språk Bokmål Nynorsk

Innsiktsfullt om fjellklatreren, filosofen og medmennesket Zapffe. En rekke klare stemmer har fått slippe til, og resultatet er en nydelig bok hvor humanisten belyses fra flere sider. Det frister å lese noen av hans verk nå.

• "20 filosofer" av Gunnar Fredriksson
  • "Uendelighetens historie - en kort veiviser til det grenseløse, tidløse og endeløse" av John D. Barrow
  • "Einstein - hans liv og univers" av Walter Isaacson
  • "Annerledestenkerne - kreativitet i vitenskapens historie" av Per Arne Bjørkum
  • "Ideologienes århundre - en personlig vandring i det 20. århundrets politiske idéhistorie" av Bernt Hagtvet
  • "Livsviktig - Arne Næss og dialogen" av Arne Næss
  • "Fermats siste sats - historien om gåten som forfulgte verdens skarpeste hjerner i 358 år" av Simon Singh
  • "Om det tragiske" av Peter Wessel Zapffe
  • "Myten om Sisyfos - essay om det absurde" av Albert Camus
  • "Øyeblikkets tyranni - rask og langsom tid i informasjonssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Livsfilosofi - et personlig bidrag om følelser og fornuft" av Arne Næss
  • "Den fremmede" av Jacques Ferrandez