Et liv i isen

polarkokken Adolf H. Lindstrøm

Kagge 2000 Innbundet

Adolf Henrik Lindstrøm (1866-1939) er den nordmann som har lengst fartstid i Arktis og Antarktis. Han deltok på alle de store klassiske polarekspedisjonene med Nansen, Amundsen og Sverdrup som kokk. Han var også den første som seilte rundt hele det amerikanske kontinent. Med sin menneskelige varme og enkle hverdagspsykologi skapte han hjemlig atmosfære på de mest forblåste plasser på jordkloden. Med oversikt over kilder og litteratur og personregister.

"Han har ydet de norske polarexpeditioner større & verdifullere tjenester enn noen annen mann."
Det skrev Roald Amundsen om Adolf Henrik Lindstrøm under oppholdet på Framheim, siste utpost før erobringen av Sydpolen i 1911.Adolf Henrik Lindstrøm (1866-1939) er den nordmann som har lengst fartstid i Arktis og Antarktis. Han deltok på alle de store klassiske polarekspidisjonene med Nansen, Amundsen og Sverdrup. Han var også den første som seilte rundt hele det amerikanske kontinentet.Lindstrøm var en glimrende kokk. Hans "Biff á la Lindstrøm" står fortsatt på mange menyer og ble i årene rundt første verdenskrig servert på alle Grand-hoteller i Nord-Europa. I tillegg samlet Lindstrøm steiner, presset blomster og preparerte skinn for samtidens fremste naturvitenskapsmenn. Og han var en erfaren sjømann, en god jeger, skiløper og hundekjører. Med sin menneskelige varme og enkle hverdagspsykologi skapte han hjemlig atmosfære på de mest forblåste plasser på jordkloden. Også de store nasjonale helteskikkelsene kom til ham med sine sorger og bekymringer. Lindstrøms uoppslitelige humør gjennom måneder og år med sprengkulde, mørketid og isolasjon gjorde ham svært verdifull ute i isødet.Dette er historien om en ekte polarhelt, fylt med spenning, humor og ikke minst god mat.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2000

Omtalt person Adolf H. Lindstrøm

En fantastisk historie om en meget dyktig kokk og samlende person som stod bak dem alle. Han holdt skjørbuken unna de norske ekspedisjonene med sitt kosthold som bestod av mye c-vitaminer. Etter å ha lest mye polarhistorie gjennom årene var det moro å få en annen vri på det. Meget lettlest og god bok. Man blir glad i Adolf Henrik Lindstrøm!

Lindstrøm, gastronom og miljøterapeut. Etter å lese boka er det ikkje vanskeleg å forstå at Lindstrøms posisjon i norsk polarhistorie - "mat er meir en føda".

Bøker som har gitt meg fine leseopplevelser på hvert sitt hvis. Noen er det flere år siden jeg leste, andre har jeg lest ganske nylig.

• "Evighetens Roma - roman" av Domenica De Rosa
  • "Meir enn regn - noveller" av Frode Grytten
  • "Fortielser - min jødiske familiehistorie" av Monica Csango
  • "Slik skal vi velge våre ofre - roman" av Bjørn Vatne
  • "Fra jorden roper blodet - roman" av Birger Emanuelsen
  • "Bak den vakre fasaden - liv, død og håp i Mumbais slum" av Katherine Boo
  • "God jul - hvor er du?" av Beate Grimsrud
  • "Gymnadenia" av Sigrid Undset
  • "På naturens skuldre - hvordan ti millioner arter redder livet ditt" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Sommer uten brev - roman" av Line Baugstø
  • "Largo" av Agnar Mykle