Et hologram for kongen

av (forfatter) og Hege Mehren (oversetter).

Gyldendal 2013 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dave Eggers er en av amerikansk litteraturs aller mest anerkjente unge stemmer. Et hologram for kongen er en skarp kommentar til tiden vi lever i ? og en rørende historie om hvordan vi er kommet dit.

I en raskt voksende saudiarabisk by, langt unna et slitent og desillusjonert USA preget av økonomiske vanskeligheter og dramatiske konjunkturnedganger, forsøker en hardt arbeidende forretningsmann å finne en siste utvei for å unngå arbeidsledighet, kunne betale sin datters utdannelse og ikke minst utrette noe stort med livet sitt. Før det ubønnhørlig er for sent.
I den triste, morsomme og drømmeaktige Et hologram for kongen tar Dave Eggers leserne med på en reise rundt om i verden for å vise en enkelt manns innbitte kamp for å holde.familien samlet. Snart vokser den globale økonomiens vinder til storm styrke, og den barske kampen mot ytre krefter tiltar. Denne stramt komponerte, rikt skildrede romanen tjener som en kraftfull oppvåkning med hensyn til tiden vi lever i. Samtidig er den en rørende historie om hvordan vi er kommet hit.
Dave Eggers er en av amerikansk litteraturs mest anerkjente, yngre forfattere. Et hologram for kongen er hyllet av kritikerne og ble også nominert til National Book Award.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205434240

EAN 9788205434240

Omtalt sted Saudi-Arabia

Alltid en fryd å lese Eggers, og en bok lagt til Saudi-Arabia. (Det kan bli vel mye norsk skjønnlitteratur for min del, og da var denne en god avveksling.) Liker pendlingen fra en åpning med mye absurd humor, til delvis mørkere preg etter hvert.

Slutten var litt uforløst, men ellers var det ei fin bok.

Denne siste boka av Dave Eggers tar oss med en amerikansk forretningsmann til Saudi-Arabia. Det skal bygges en ny by og vår mann håper Kong Abdullah kan gi hans firma tilslaget på it-løsningene. Det er uvisst når kongen har tenkt å dukke opp og i den ørkesløse ventetiden utspiller boka seg. Situasjoner og tilbakeblikk er mesterlig lett formidlet. Hva forbinder vi med den arabiske halvøy? Jeg leste Et hologram for kongen med Marte Dalelv og Martine-saken i bokhodet. Det doble settet med normer; de ville festene, redselen for naboens blikk – vår forretningsmanns møte med tre, fire velinformerte mennesker gir leseren innblikk i hvordan livet her virkelig er.

Han treffer en drosjesjåfør som flykter fra en voldelig, innflytelsesrik mann som innbiller seg at drosjesjåføren har et forhold til kona hans. Vi føres i flukt inn i landet og opp til en fjellandsby. Han treffer en dansk kvinne som tar han med på en fest på et konsulat der de middelaldrene fester utagert og rølpete. Han treffer en arabisk kirurg og blir invitert hjem til henne. Det er snorkling, ulvejakt og ungdom som kjører seg til døde i bil konkurranser inne i ørkenen.
Og det er kinesere som hele tiden utkonkurrerer Vestens firmaer.

Globaliseringa spiser opp jobbmarkedet i vest. Sånn jeg leser boka, forteller forfatteren blant annet gjennom historien om Alan Clays sitt forhold til sin fraskilte kone og sin fagforeningsfar en historie om forvitring av det vestlige sosiale samfunnet. Det er ikke tilfeldig hva den misfornøyde, overklassekona representerer eller at han trenger å forsvare henne overfor dattera, som nå står uten penger til sin utdannelse. Alan har ikke spart i gode tider, og overlates dattera til han nå, etter å ha vært fraværende under store deler av oppveksten hennes, vil det bli for mye for han på flere enn en måte.

Det er drøssevis av pekere mot at boka skal leses i et samfunnsperspektiv, men skrivemåten er som sagt så effektiv og bærer leseren så lett gjennom sidene at det mørke perspektivet ikke føles så truende. Hmmm, det ga meg i grunnen en sånn ekkel før-katastrofen følelse…

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Children, when they become teenagers and then young adults, grow unforgiving. Anything but perfection is pathos. Children are judgemental on an Old Testament level. All errors are unforgivable, as if a contract of perfection has been broken. But what if one's parents are granted the same mercy, the same empathy as other humans? Children need more Jesus in them.

• "Lenger unna" av Jonathan Franzen
  • "Amerikanske tilstander" av Henrik H. Langeland