Et fritt liv

om å ønske seg noe annet i verdens rikeste land

Cappelen Damm 2018 E-bok

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788202586751

EAN 9788202586751

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Simen Tveitereid

Det var i en anmeldelse av boken jeg skrev om i innlegget:
Hyttebok frå helvete - Are Kalvøs motvillige forsøk på å lære seg å elske naturen
at jeg leste om boken til Simen Tveitereid Et fritt liv. Der skriver anmelder i Aftenposten:

«Parallelt med Are Kalvøs bok har jeg lest Harvest-redaktør og forfatter Simen Tveitereids bok Et fritt liv, om å flytte til familiens småbruk utenfor Kragerø.
Det er mulig Tveitereid er en av vennene Are Kalvø mistet «til naturen»; uansett er dette en alvorlig skildring av mye av det samme Kalvø får meg til å hyle av latter over. For også Tveitereid undrer seg over vårt forhold til natur, identitet, velstand, arbeidsliv og fritid. Tross alt har vårt svermeri for naturen startet omtrent samtidig med at vi sluttet å jobbe i den, leve i pakt med den: Den Norske Turistforening ble dannet for bare litt over 150 år siden.
Tveitereid flytter til småbruket med både kunnskap om norsk arbeidsliv og rikholdige fakta om vårt forhold til natur og velstand i kofferten. Han skildrer dessuten sin egen families enorme forvandling i løpet av noen få generasjoner. Og mens Kalvø vender lykkelig tilbake til byen, litt mer venn med naturen enn før, blir Tveitereid værende på småbruket og ser tilbake på det livet han har forlatt i en oppjaget hovedstad med en type sunn undring. Det er blitt en essayistisk, smart og velskrevet bok.»

Nå har jeg også lånt og lest boken til Tveitereid, og jeg likte det jeg leste. Likte den svært godt. Det er mye av det han skriver om som er verdt å reflektere over selv om det er få som tar valget han har tatt, eller har muligheten til å velge slik.

Mer om boken mv i dette blogginnlegget - link

Kanskje må du ha hatt et bein i graven før du fullt ut forstår hva det vil si at du lever én gang.

Jeg har mål om 30 bøker i 2018

Dette er en liste over bøker jeg har lest i 2019.
Målet er å lese minst 20 bøker i år.

• "Landskap i endring" av Dag O. Hessen
  • "Den ville hagen, eller Kunsten å redde verden i egen hage" av Dave Goulson
  • "Hvordan gi litt mer f*en - antiselvutvikling for helt vanlige mennesker" av Geir Wigtil
  • "Med berre nevane - eit forsvar for praktisk arbeid" av Siri Helle
  • "Hva skal vi med barn?" av Simen Tveitereid
  • "Tilgi det virkeliges blomstring - dikt" av Casper André Lugg
  • "Gutten og fjellet - en oppdagelsesreise i norsk natur" av Torbjørn Ekelund
  • "Året i skogen - en mikroekspedisjon" av Torbjørn Ekelund
  • "Livet på landet - en felles arv" av James Rebanks
  • "Jakten på den grønne lykken - tanker fra sykkelsetet" av Bjørn Stærk
  • "Gildra - roman" av Hilde Susan Jægtnes
  • "På vandring uten esel i Cevennene - en sekulær pilegrimsferd" av Alexander Leborg