Et ekko av skyld

av (forfatter) og Astrid Nordang (oversetter).

Bastion 2011 Innbundet

Etter at Livia og Nathans seilbåt går til bunns vest for Skottland, får de bo i feriehuset til Virginia og mannen hennes. Senere dukker Nathan opp hjemme hos familien i Norfolk, og Virginia klarer ikke å motstå hans sjarm. Så forsvinner Virginias syv år gamle datter. Til sin store skrekk skjønner Virginia at Nathan kan ha noe å gjøre med saken, og hun begynner å undersøke på egen hånd.

Livia og Nathan Moor klarer ikke å redde annet enn seg selv når seilbåten deres går til bunns utenfor Isle of Skye vest for Skottland etter kollisjon med et frakteskip.

Virginia Quentin og hennes mann utruster de to skipbrudne med det nødvendigste og mot sin manns vilje lar Virginia dem dessuten bo i sitt feriehus når de selv reiser hjem. Men senere dukker Nathan også opp hjemme hos familien Quentin i Norfolk. Først reagerer Virginia negativt på hans freidighet, men med et ekteskap som skranter, er hun likevel mottagelig for den attraktive Nathans sjarm og åpner seg snart mer enn hun noensinne har gjort overfor et annet menneske.

Men så skjer det forferdelige: Kim, Virginias syv år gamle datter, forsvinner sporløst. Har hun selv valgt å rømme på grunn av foreldrenes vaklende ekteskap eller er hun offer for en forbryter som allerede har tatt livet av to andre piker? Til sin skrekk skjønner Virginia at Nathan kan ha noe å gjøre med saken, og hun begynner å undersøke på egen hånd ...

Forlag Bastion

Genre Krim

Omtalt sted Storbritannia

En seilbåt kullseiler utenfor Isle of Skye etter en kollisjon med et frakteskip. Passasjerene, Livia og Nathan, klarer bare å redde seg selv, og de blir utrustet med det nødvendigste av Virginia og hennes motvillige mann.
Ekteskapet til Virginia og Frederic skranter, og da Nathan dukker opp hos dem i Norfolk, blir Virginia sjarmert, og hun åpner seg totalt for ham.
Så forsvinner Virginias 7 år gamle datter, og etter hvert blir Virginias mistanker rettet mot Nathan...
Spennende og annerledes krim.

Ikke det verste jeg har lest, men langt ifra det beste. Ekstremt mange skrivefeil, så den som har oversatt boka har gjort en ekstremt slurvete jobb. Handlingsforløpet er litt hulter til bulter, og jeg får liksom ikke helt følelsen av å lese en krimroman før de siste 50 sidene. Med det sagt leste jeg tross alt hele boka fra perm til perm uten å kjede meg, men skulle kanskje ønske jeg hadde lest den på engelsk. Håper "overvåkeren" er noen hakk bedre.

Leseliste.

• "Svalens graf" av Sissel-Jo Gazan