Essays i utvalg

Cappelen Damm 2012 Heftet

Essaysamlingen inneholder blant annet studier av forfattere som Samuel Beckett, Nikanor Teratologen, William Faulkner, Søren Kierkegaard, Louis-Ferdinand Céline, og kunstnere som Per Inge Bjørlo, Emanuel Vigeland og Joel-Peter Witkin. Andre temaer er etikk, angst, dødslengsel, hellighet, ømhet, melankoli, obskønitet, skjønnhet, velkledthet og identitet, og Adolf Hitler som metafor for ondskap.

ISBN13 9788202378547

EAN 9788202378547

For det er en av angstens forbannelser, at den aldri når utover den angstridde. Den kan ikke betros noen eller overføres til noen, den kan ikke gjøres rede for eller forklares overfor andre, den kan aldri helt kommuniseres, på den måten heller aldri helt kureres. Det er den ytterste ensomhets sykdom.

Å lese er som å drikke. Noe løsner. En forankring gir slipp.

For å kunne skrive må jeg være den jeg er. For å kunne skrive må jeg være en annen enn den jeg er. Og det er når jeg får disse to til å møtes, og bare da - og da bare kanskje - at dét oppstår, som jeg i ettertid, på avstand betraktet, kan velge å kalle litteratur.

For meg er dét forskjellen på den store og den lille litteraturen, at i den store litteraturen står denne menneskelige anstrengelsen i sentrum, der er det den jeg reagerer på som leser.

Språket er ikke noe hver og en av oss besitter, det inngår i en sirkulasjon, et uopphørlig bytteforhold, et evig gjenbruk som mennesker trer inn i (og ut av).

• "Hjemløsheten" av Terje Holtet Larsen
  • "Dikt & fortellinger" av Stig Sæterbakken
  • "Ekstreme Europa - ideologi, årsaker og konsekvenser" av Anders Ravik Jupskås
  • "The Argonauts" av Maggie Nelson
  • "Incubus" av Stig Sæterbakken
  • "Herfra til virkeligheten - lesninger i 00-tallets litteratur" av Ane Farsethås
  • "I kyklopenes land - tekster 2009-2018" av Karl Ove Knausgård
  • "Kjærstads matrise - samlede essays" av Jan Kjærstad