Erindringer af mit liv indtil ankomsten til Throndhjem

nedskrevne i aaret 1848

av (forfatter), Arild Stubhaug (redaktør) og Kamilla Aslaksen (redaktør).

Ka forl. 2008 Innbundet

Boken inneholder dagboksnotater fra årene 1790-1830, og inneholder skildringer av barndom og oppvekst, festing, studentliv og erotikk, samt av kjente og mektige personer fra samtiden. Har register.

Foraktet som dikter og glemt som menneske skrev poeten og juristen Conrad Nicolai Schwach i 1848 et manus med tittelen Erindringer af mit liv. Etter at verket hadde levd et "hemmelig liv" i 150 år kom det ut i begrenset opplag i 1992. Ryktene om denne frodige boka har gjort den til en av de mest ettersøkte i norske antikvariater. Med en sjelden spontanitet forteller Erindringer af mit liv om livet i Norge rundt 1814. Både i den personlige skildringen av festing, studentliv og erotikk, og i beretningen om kjente og mektige personer fra samtida, overgår boka det meste hva gjelder utilslørt åpenhet. Her får vi et bilde av den dobbeltmoralen som lå i tida, skildret uten filter av moralsk eller faktisk karakter. Dette har fått mange til å trekke paralleller til forfattere som Casanova, Hans Jæger og Henry Miller. Erindringer af mit liv er en unik og underholdende kilde til miljøer og subkulturer som i dag tilhører historien; en slags gonzo-journalistikk i Wergeland-omgivelser. I ny og forbedret utgave foreligger nå Erindringer af mitt liv, med bl.a. registre på over 3000 person- og stedsnavn, og et forord av forfatter og biograf Arild Stubhaug.

Forlag Ka forl.

Utgivelsesår 2008