Erindringens bok

av (forfatter) og Ove Lund (oversetter).

Agora og Press 2010 Heftet

Dette er et bredt anlagt tobinds romanverk, som foregår på tre tidsplan og hvor historiene griper inn i hverandre. Sentralt står jeg-personens beretning om oppholdet i Øst-Berlin på 70-tallet. Den beretningen gjenspeiles i handlingen i en roman han holder på å skrive. Inn i begge disse historiene flettes forfatterens tilbakeblikk på barndom og ungdom i stalinismens Budapest. Samlet blir boka et slags statusoppgjør over 1900-tallet.

I elleve år skrev Nádas på romanen Erindringens bok. Fortellingen utspiller seg over tre tidsplan, der roman-figurenes skjebner griper inn i hverandre. Med utgangs-punkt i den europeiske kulturhistorien, med særlig vekt på den stalinistiske undertrykkelsen, undersøker romanen oppløs-ningen av personligheten og mulighetene for å søke mening i verden, til tross for de ytre omstendigheter. Den sterkt erotisk ladete fortellingen kan kalles en dannelsesroman eller en kjærlighetsroman. Boken er også i høy grad et psykologisk portrett av en hel epoke. Péter Nádas er som besatt av språket. Med denne boken ble han da også sammenliknet med den moderne romankunstens store navn, som Thomas Mann, Robert Musil og Marcel Proust. Romanen utgjør en mektig psykologisk sammenfatning av 1900-tallet, og regnes som en av århundrets viktigste bøker.

Forlag Agora Press

Omtalt tid 1900-tallet