Erdogan

Tyrkias nye sultan

Aschehoug 2019 Innbundet

Natten til 16. juli 2016 råder kaos i Tyrkia. I en melding som leses opp på statlig TV, kunngjør landets militære ledelse at regjeringen er avsatt og portforbud innført. Parlamentet bombes, og i gatene ruller stridsvogner. Men rett etter midnatt trer president Recep Tayyip Erdogan fram og oppfordrer sine tilhengere til å bryte portforbudet, og isteden fylle gatene. Der og da er kuppet over. Før natten er omme, har utrenskningene begynt.
Denne boken tar deg med på innsiden av Erdogans Tyrkia. Historien om hvordan Istanbuls ambisiøse borgermester manøvrerer seg fra en fengselscelle til presidentpalasset, er både fascinerende og skremmende. I hvilken retning vil «den nye sultanen» føre landet? Vil demokratiet overleve hos vår NATO-allierte?

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788203297311

EAN 9788203297311

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 2000-tallet

Omtalt sted Tyrkia

Omtalt person Recep Tayyip Erdogan

Jeg må innrømme at jeg ble litt skuffet over denne boken. Erdogan er en av de mest spennende internasjonale politikere og Tyrkia spiller en sentral rolle på grensa mellom Vesten og den muslimske verden.
Hvorfor klarer da ikke boka å engasjere. Jeg opplever at det blir for mye oppramsing og gjenfortelling fra andre kilder. Forfatteren klarer aldri å formidle hvem denne mannen er og hva som har gjort han til den han er.
Tyrkia som folk og kultur blir vi heller ikke så god kjent med. Men med kun 3 år i et land så kan man vel ikke forvente noe mer?

Lest

• "Saudi-Arabia - sverdet og stemmene" av Ina Tin
  • "Terrorens rike - hvordan en voldelig sekt fra den arabiske ørken radikaliserte islam" av Carl Schiøtz Wibye
  • "Retten og vrangen" av Albert Camus
  • "Lingo - en språkreise gjennom Europa" av Gaston Dorren
  • "Begrav lenkene - kampen mot slaveriet" av Adam Hochschild
  • "Reiulf Steen - historien, triumfene og tragediene" av Hans Olav Lahlum
  • "Syria - en stor krig i en liten verden" av Cecilie Hellestveit
  • "Fortellinger fra Odessa" av Isaak Babel
  • "Dagsordenen - en historie" av Éric Vuillard
  • "Eg får aldri sjå verda igjen" av Ahmet Altan
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Leksikon om lengsel - roman" av Hilde Østby