Eragon

Alfred A. Knopf 2003 Innbundet

Fifteen-year-old Eragon believes that he is merely a poor farm boy-until his destiny as a Dragon Rider is revealed. Gifted with only an ancient sword, a loyal dragon, and sage advice from an old storyteller, Eragon is soon swept into a dangerous tapestry of magic, glory, and power. Now his choices could save-or destroy-the Empire.

Forlag Alfred A. Knopf

Utgivelsesår 2003

Serie The inheritance cycle (1)

Genre Fantasy

Dette er den første boken jeg virkelig falt for! Jeg syntes måten Christipher Paolini skriver er bra! Dette er den beste boken fra serien om Eragon! Kommer alltid til å elske denne boka!

Etter å ha lest denne boken 25 ganger har jeg kommet ut av tellingen. Har denne boken tatovert på leggen også. Er og blir den beste boken av hele serien.

Fin bok! Tok litt tid før eg blei revet heilt med av historien, men siste halvdelen av boka var det vanskelig å rive seg laus:) Fantastisk univers med drager, riddere, alver, dverger, trollmenn og trollkvinner, med kampen mellom det gode og det onde sentralt. Språket kan av og til bli litt enkelt, men det la eg ikkje merke til etterkvart som eg forsvant inn i fantasiuniverset... Ei ungdomsbok som passer godt for voksne lesarar også, spesielt om ein er glad i fantasy.

Tradisjonell og lesverdig fantasy. Jeg ble veldig overrasket over alderen til forfatteren - Christopher Paolini var bare 15 år da han startet på boken. Den er veldig lettlest og karakteristisk god fantasy. En egen spennende og konsistent verden, karakterene er temmelig ensidige. Eragon er god, Brom er vis etc. Det er spesielt Murtagh som utmerker seg som en spennende karakter. Boken løftes av god og drivende handling mellom det onde og det gode.

Bra bok, absolutt verdt å lese for alle som er glad i fantasy!

Husk at det er mange som har dødd for sin tro; det er faktisk ganske vanlig. Det som virkelig krever mot, er å leve og lide for det man tror på.

Respect the past; you never know how it may affect you.

Fordi man ikke kan krangle med alle idiotene i verden. Det er enklere å la de få sin vilje, og så lure dem når de ikke følger med.

Han ruslet nølende bort til bålet og spurte: "Hjelper det hvis jeg sier at jeg er lei for det?" Brm sukket og stakk sverdet i sliren. "Nei, det gjør ikke det. Hva du enn måtte føle, kan det ikke forandre det som er skjedd"

People have an annoying habit of remembering things they shouldn't.

Desse bøkene førte til at eg forelska meg i sjangeren Fantasy :)

Her er de bøkene jeg syns er de beste innen fantasy

Bøker som er gjort til film/serie, som jeg både har lest og sett. Jeg har bare lagt ut den første boka i en bokserie.
Lista er ikke rangert på noen måte.

Disse bøkene er makeløse! (ingen spesiel rekkefølge)

Må jo holde styr på hva jeg kommer til å lese dette året også;) Denne gangen har jeg prøvd å skrive litt om hver av bøkene, slik at listen blir litt mer utfyllende. Planen er å komme seg gjennom en bok i uka, altså minst 52 i løpet av året, så får vi se hvor bra/dårlig det prosjektet går;)

Totalt 58 bøker, dog en del lettleste barnebøker. Jeg er fornøyd med å ha kommet meg gjennom prosjektet, det var ikke verre enn at det gikk, til tross for at det nesten ikke ble noe lesing i høst i det hele tatt! Det er ikke alle bøkene jeg har skrevet noe om, men det kommer kanskje etter hvert;)

• "Brisingr, eller Eragon Skuggedreper og Safira Bjartskulars sju løfter" av Christopher Paolini
  • "Den eldste" av Christopher Paolini
  • "Arven, eller Sjelenes hvelv" av Christopher Paolini