Entusiasme og raseri

Gyldendal 2006 Innbundet

Kryx er selvgod og sjenerøs, og har tatt for seg av andre menneskers kjærlighet, oppmerksomhet og forakt. Så møter han Vera Sara, like grådig og forsluken, og med en sult som ikke lar seg mette. Hun vil ha Kryx, og Kryx lar seg ta, men tar også igjen. Det er en roman om suksess og katastrofe, om et liv som elsket og beundret, om sult som ikke lar seg stille, om Norge og Las Vegas og om en vakker munn.

En roman om to grådige mennesker som jubler og banner seg gjennom tilværelsen, en reise til kjærlighetens og modernitetens underverden Entusiasme og raseri er en kjærlighetsroman og en kjærlighetstragedie, en moderne odyssé inn i en verden der hengivelse og nytelse er målet, overdrivelsene middelet. Når kjærligheten treffer, treffer den med jubel, svir og ødeleggelse. Entusiasme og raseri er romanen om Kryx, som aldri har vært beskjeden; selvgod og sjenerøs har han tatt for seg av andre menneskers kjærlighet, oppmerksomhet, forakt. Så møter han Vera Sara, like grådig og forsluken, og med en sult som ikke lar seg mette. Nå vil hun ha Kryx, og Kryx lar seg ta ... men tar også igjen. Entusiasme og raseri er en roman om suksess og katastrofe, om et liv som elsket og beundret, om sult som ikke lar seg stille, om Norge og Las Vegas og en forbløffende vakker munn.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205358218

EAN 9788205358218

Omtalt sted Oslo Nevada

Alle menn bryter før eller siden sammen. Det er like kjedelig hver gang. Det er for dumt å få en pubertal identitetskrise som tjuesyvåring. Skjerp deg, mann. Gin? Champagne?

Jeg snakker ikke om janteloven, den gir jeg faen i - selv om også jeg, som nordmann, naturligvis er vokst opp i spennet mellom frykten for sjølskrytet og sjølhevdelsen, den tarvelige sjølforakten og nedtryktheten som dyrkes fram hos enhver liten nordmann og som ustanselig og hver jævla dag kvesses mot den innbitte gjerrigheten som funker som kontrollinstans og overformynder i enhver kultursosiolekt av mindre størrelse, hvilket innbefatter smålåtne sosialdemokrater nær polen.

Veldig subjektivt, veldig forutinntatt og veldig ærlig. Svært forskjellige begrunnelser for at jeg rett og slett ikke gidder. Noen på grunn av tidligere erfaringer med forfatteren, noen på grunn av at de er anbefalt av feil personer og antagelig en god porsjon vrangvilje.

• "Vivian Seving etc. - sladder, forskyvninger og andre overdrivelser om en prinsesse og hennes samtid" av Ari Behn
  • "Bakgård - roman" av Ari Behn
  • "Talent for lykke - fortellinger" av Ari Behn