Enheten

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Damm 2007 Innbundet

Mennesker som samfunnet erklærer som unyttige blir skrevet inn på Enheten. Her må de delta i medisinske og psykologiske eksperimenter, donere organer og til slutt utføre en endelig sluttdonasjon. Romanen følger Dorrit Weger fra hun skrives inn til hun undertegner dokumentet for sin endelige donasjon. Romanen er en dystopi om fortvilelse, frustrasjon, lengsler og savn, men den er samtidig optimistisk.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788204134448

EAN 9788204134448

Genre Dystopier

Optimistisk-schmostimistisk, fru Blom. Som det står på vaskeseddelen: "På Enheten må alle [unyttige] delta i ulike psykologiske og medisinske eksperimenter og donere et og annet organ til det er tid for en sluttdonasjon!"
Landet er altså inndelt i nyttige og unyttige mennesker. De unyttige kan ved skjels alder ofres for samfunnets beste, utgjøre en besparelse ved å dø tidlig og dessuten "ressursoptimaliseres" ved å donere organer til nyttige. Som framtidsvisjon bommer nok boka litt - befolkningsveksten må nok snarere stagges i vår fremtid, enn motsatt. Men som samfunnskritikk rammer boka godt.
Jeg gjør meg tanker om utnytting av fattige mennesker i dag, mennesker som av nød selger en nyre eller er surrogatmor for rike mennesker i vesten. Dystopien i boka er her allerede i dag. Ikke i form av en "kapitaldemokratisk" nyttetenking, men i form av en kynisk utnytting av menneskers nød. Den økonomiske skjevdelinga kan godt utvikle seg til en systematisk utnyttig av mennesker vi til enhver tid måtte betrakte som mindre verdifulle.
Hvilke tanker gjør du deg etter å ha lest boka?

For den som aldri har opplevd eller lagt noen vekt på nærheten til et dyr, er det kanskje vanskelig å forstå at man kan savne en hund slik at det bokstavelig talt gjør vondt. Men forholdet til et dyr er jo så mye mer kroppslig enn forholdet til et annet menneske. Man lærer ikke å forstå en hund ved å spørre hvordan den har det eller hva den synes, men ved å iaktta den og lære å kjenne kroppsspråket dens. Og alt det viktige man selv har å si den, må man vise gjennom handling, holdning, bevegelser og lyder.

Hos psykologen
Men nå var jeg blitt plassert i besøksstolen hans helt uten krefter eller forsvar. All fortrengt redsel og sorg og alt fortrengt sinne hadde flytt opp til overflaten og lå der og skummet, og han kunne bare ta for seg - i det minste hadde jeg opplevd det sånn: Som om han slikket i seg av følelsene mine med sin store ru psykologtunge.

...når man jobber på et sted som et bibliotek, får man greie på alt mulig om alle og enhver.

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

• "Det andre landet - rapport fra en fremtid" av Gudrun Eckblad
  • "Og skipet siglar vidare - roman" av Mads Rage