Enhet og mangfold

samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode

Fagbokforlaget 2007 Innbundet

Boka gir en innføring i samfunnsvitenskapelig metode med vekt på kvantitative tilnærminger. De fleste eksemplene er hentet fra sosiologi og statsvitenskap, men boken har også eksempler fra andre fagområder og er relevant for pedagogikk, psykologi og helsefag. Målgruppen er studenter på universitet og høyskoler. Har stikkordregister, og liste over tabeller og figurer.

Enhet og mangfold gir en innføring i samfunnsvitenskapelig metode med vekt på kvantitative tilnærminger. De fleste eksemplene er hentet fra sosiologi og statsvitenskap, men boken er også relevant for andre samfunnsfag som pedagogikk, psykologi og helsefag. Målgruppen er studenter ved universiteter og høyskoler. Boken starter med et overblikk over forskningsprosessen. Deretter følger kapitler om vitenskapsteori, litteratursøking og måling, samt et oversiktskapittel over forskningsstrategi, design og datainnsamling. Deretter følger tre kapitler som utdyper de mest sentrale design, og to kapitler som utdyper datainnsamlingsteknikker. Analysekapitlene er konsentrert om talldata med egne kapitler om beskrivende statistikk, tabellanalyse, korrelasjon, analyser av gjennomsnitt og regresjonsanalyse. Boken avsluttes med et kapittel om forskningsetikk og et kapittel om vitenskapelig forfatterskap. Kristen Ringdal er professor ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU og har en lang erfaring som foreleser i samfunnsvitenskapelig metode. Han har tidligere publisert bøkene Folkemeininga og den tredje verda (1981) og Kausalanalyse i samfunnsvitenskap (1987), Enhet og mangfold (2001) samt artikler i internasjonale fagtidsskrifter i sosiologi, statsvitenskap og organisasjonsfag.

Forlag Fagbokforlaget

• "Kunsten å alltid ha rett" av Arthur Schopenhauer
  • "Kvalitative forskningsmetoder i praksis" av Aksel Tjora
  • "The Globalization of World Politics" av John Baylis
  • "Moderne sosiologisk teori" av Gunnar C. Aakvaag
  • "Å forklare sosiale fenomener - en regreasjonsbasert tilnærming" av Ole-Jørgen Skog
  • "Systematikk og innlevelse - en innføring i kvalitative metoder" av Tove Thagaard
  • "Statsvitenskapelig leksikon" av Øyvind Østerud
  • "Deltakar og tilskodar og andre essays" av Hans Skjervheim