Englefisken

av (forfatter) og Natalie Normann (forfatter).

Egmont Hjemmets bokforl. 2001 Innbundet

Etter å ha blitt tatt på fersk gjerning av sin kone i å forgripe seg på deres seks år gamle datter, tar skipsreder Johannes Haugland livet av seg om bord på Vestland. 22 år etter sliter fortsatt datteren Gry med sårene etter farens overgrep og selvmord, men som leder av incestsenteret Løvetannhuset i Oslo har hun funnet er oppgave som gir livet mening. Så, i et vintermørkt Oslo, blir en gammel uteligger med skipslue drept ved Mølla. Første mann og nærmeste nabo, til åstedet er inderen Dara Singh. Gry kobles inn i saken, og selvmordshistorien fra 22 år tilbake får fornyet aktualitet.

Ved siden av den døde ligger det et visittkort. Kortet er fra Løvetannhuset og er signert med "Englefisken". Etter å ha blitt tatt på fersk gjerning av sin kone i å forgripe seg på deres seks år gamle datter, tar skipskaptein Johannes Haugland livet av seg ombord på Vestland. 22 år etter sliter fortsatt datteren Gry med sårene etter farens overgrep og selvmord, men som leder for incestsenteret Løvetannhuset i Oslo, har hun funnet en livsoppgave som gir livet mening.
Så, i et vintermørkt Oslo, blir en gammel uteligger med skipslue drept ved Mølla. Første mann, og nærmeste nabo, til åstedet er inderen Dara Singh. Han finner den drepte med overskåret strupe. Under hodet til offeret ligger vinterfrakken hans sammenkrøllet som en pute. Og ved siden av den døde ligger det et visittkort. Kortet er fra Løvetannhuset og er signert med Englefisken. Grys navn blir raskt koblet til saken, og selvmordshistorien fra 22 år tilbake får fornyet aktualitet. Ekspoliti Dara, med spesialkompetanse fra Scotland Yard, bistår politiet med å løse opp gordiske knuter i en sak som etter hvert krever livet til tre gamle sjømenn.
I Englefisken møter vi et Norge sett gjennom øynene til en inder. På en humoristisk og varm måte ses norske vaner og tradisjoner i et nytt lys. Vi møter bugnende grønnsaksboder på Grønland, spennende lukter og smaker, men også livredde tamiler som er smuglet inn på et overfylt hybelhus i Storgata. I denne kriminalromanen danner en fargerik og nyansert lokalkoloritt bakteppe for en familiehistorie om bittert hat, skyld og uskyld.

Forlag Egmont Hjemmets bokforl.

Utgivelsesår 2001

Genre Krim

• "Under den hvite bro" av Anan Singh
  • "Seksognitti - en fortelling" av Kjell Ola Dahl
  • "Spindelvev" av Margit Sandemo
  • "Påskekrim 2011 - 18 kriminalnoveller"
  • "Modigliani-skandalen" av Ken Follett
  • "Fossen" av Ian Rankin