Engelen på det sjuende trinn

en irsk barndom

Aschehoug 1997 Innbundet

Dette er en skildring av forfatterens oppvekst i slumstrøket i den irske byen Limerick på 30- og 40-tallet. Faren drikker og er for det meste uten arbeid, og moren har et umenneskelig slit med å brødfø alle barna. Men tross fattigdom og svik har faren en rikdom å gi videre til sønnen; han forteller historier.

Utgivelsesår 1997

ISBN13 9788203202469

EAN 9788203202469

Serie Frank McCourt (1)

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945 1918-1939

Omtalt sted Irland

Omtalt person Frank McCourt

Liverpool lullaby er et gripende musikalsk á propos til Engelen på det sjuende trinn. Judy Collins formidler sorg og avmakt - men også en ukuelig kjærlighet, som nok kan ha reddet sønnen fra den skjebnen moren i sangen tror er uungåelig.

I Engelen på det sjuende trinn er morens kjærlighetsevne fortært, men den drikkfeldige og upålitelige faren har i sine gode øyeblikk både kjærlighet, engasjement, humor og sanger å by på, en bagasje som sterkt bidrar til å redde fortelleren ut av fattigdom og elendighet.

I går kveld så jeg filmen etter denne boka. Filmen var god den. Og da er garantert boka bedre. For de kan aldri filme alle tanker og små detaljer i ei bok.

Hjerteskjærende barndomsskildring om å leve i fattigdom i Europas aller fattigste land - Irland.

For nøden er stor, sulten er konstant, og trusselen om en altfor tidlig død henger over hodet på alle. Det er likevel ikke en deprimerende fortelling. Den er rik på humor, skarpe iakttagelser og mange irske røverhistorier.

Jeg hadde neppe lest erindringsboken til Frank McCourt (f.1930 d.2009) Engelen på det sjuende trinn (1996), uten at jeg leste om den i dette innlegget:

Månen over Porten – en samling av Per Pettersons litterære og personlige tekster

Årsaken er at jeg tidligere har tenkt at boken var for trist for meg. Det Per Petterson skriver om Engelen på det sjuende trinn i teksten Engler og Guinnes, overbeviste meg til å kjøpe og lese boken.

Mer om boken mv her i et innlegg på bokbloggen

Dette virker som en god bok, men jeg klarer ikke helt å engasjere meg...

Det er ikke nok stoler til alle, så jeg sitter i trappa sammen med brødrene mine når vi får brød og te. Fatter og mutter sitter ved bordet, og bestemor sitter under det hellige hjerte med tekoppen sin. Hun sier: "Jeg veit ved Gud ikke hva jeg skal gjøre med døkk. Det er ikke plass her i huset. Det er ikke plass til en eneste en av døkk".

Gutta fra Crescent College har blazere og skoleskjerf slengt rundt halsen og over skuldrene for å vise at de er kremen. Vi veit det er de som skal gå på universitetet, overta familiebedriftene, sitte i regjeringen, styre verden.
Vi skal være viseguttene og sykle rundt og levere kolonialvarene deres. Søstrene våre skal passe ungene deres og skure golvene deres. Vi veit det.

You have to study and learn so that you can make up your own mind about history and everything else but you can't make up an empty mind. Stock your mind, stock your mind. It is your house of treasure and no one in the world can interfere with it.

Selvfølgelig var det en ulykkelig barndom: Lykkelige barndommer er ikke mye å samle på. Verre enn normalt ulykkelig barndom er en ulykkelig irsk barndom, og enda verre en ulykkelig irsk-katolsk barndom.

Malachy hvisker til meg mitt på natta: skal vi gå ned og se om vi kan bruke tennene?
Tennene er så store at vi har vondt for å få de inn, men Malachy gir seg ikke. Han presser overtennene til fatter inn i munnen, og så får han de ikke ut igjen. Leppene er vrengt tilbake, og tennene lager et bredt glis. Han ser ut som uhyret i en film, og jeg må le, men han haler og drar i dem og grynter.

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.

Bøker som på en eller annen måte beveget meg.

Denne listen er en reaksjon på Esquires liste.

Bøkene er ikke rangert.

Lenke til den originale listen.

Det er mange fine og gode bokomslag som viser portretter/bilder av mennesker som fotografi, tegninger eller billedkunst på bokomslagene.
Jeg har laget ei liste fra noen av "mine" bøker over de bokomslagene jeg synest utmerker seg.
Dere har sikkert deres egne favoritter.

Bøker som beveger - spiller på noen strenger langt der inne. Godt og vondt samtidig. Love it!