Engelen fra helvete

av (forfatter) og Lars Lenth (oversetter).

Baskerville 2007 Heftet

Erkeengelen Raziel blir sendt til Pine Cove i California for å oppfylle juleønsket til sju år gamle Joshua Barker. Joshua har sett Julenissen blitt slått i hjel med en spade, og nå trenger han hjelp for å få ham vekket til live og redde julefeiringa. Raziel går løs på jobben, og snart er kaoset et faktum.

Det er like før jul. Erkeengelen Raziel er sendt på oppdrag til Jorden for å oppfylle et lite barns juleønske, og lander i Pine Cove i California. Her møter han syv år gamle Joshua Barker, som er på desperat jakt etter å få et vrient ønske oppfylt. Han har nemlig nettopp sett selve Julenissen bli slått i hjel med en spade, og må få vekket ham til live fortest mulig for å redde julefeiringen. Raziel tar jobben. Og snart er kaoset et faktum. Engelen fra Helvete er en ellevill fortelling fra en USAs mest særpregede forfattere. Christopher Moore skriver uanstrengt morsomt om liv og død, og bøkene hans befolkes gjerne av både zombier, vampyrer, dødsengler og snakkende flaggermus. Engelen fra Helvete mottok prestisjetunge Quill Award 2005 for beste roman i kategorien Science Fiction/Fantasy/Horror, og er en svært underholdende førjulsfortelling som kan nytes når som helst på året.

Forlag Baskerville

Utgivelsesår 2007

Genre Humor

Omtalt sted California

• Tucker, er du sinnssyk?
  • Jepp.
  • Jepp? Bare sånn helt uten videre? Jepp, du er sinnssyk?
  • Jepp, det er vi alle. Hvis du tror noen er normale er det bare fordi du ikke vet nok om dem. Nøkkelen – og dette er veldig relevant i vårt tilfelle – er å finne noen med en sinnssykdom som står fint til din egen. Som oss to.

<<Dette blir for sykt. For sykt.>> Lena begynte å messe mens hun gikk i ring. Hvert annet sekund kikket hun opp på Tuck og flaggermusen. Hun stanset. <<Det har på seg solbriller.>> <<Jepp, og det er søren meg ikke lett å finne Ray Ban-briller i størrelse flygende hund medium.>>

• "Møkkajobb" av Christopher G. Moore
  • "Blod på hjernen" av Christopher Moore