Engel i Paris

Wigestrand 2012 Innbundet

En lettlest-bok om da Alexander Kielland ble forfatter, i et enkelt språk og lett tilgjengelig for leseren. Alexander L. Kielland var 29 år gammel da han forlot kone og barn og dro til Paris i mai 1878. Hjemme i Stavanger var Kielland direktør på Malde Teglverk, men han drømte om å bli forfatter. I boka "Engel i Paris" blir vi godt kjent med Kielland. Vi får et innblikk i hverdagen hans, men vi får også en levende skildring av storbyen Paris. Kielland får nye venner og oppdager stadig nye steder. Han blir kjent med kunstnere og forfattere, blant andre Fritz Thaulow, Bjørnstjerne Bjørnson og Camilla Collett. Samtidig er Kielland hele tiden i tvil om seg selv. Vil han klare å bli forfatter? Med stor innsikt i Alexander L. Kiellands liv og ved hjelp av brev og andre kilder, tegner Elin Husebø et presist og fascinerende bilde av Kielland. Hun mestrer å gjenskape tiden da Kielland skrev ned de første novellene sine, som i 1879 førte til at Kielland ble forfatter.

Forlag Wigestrand

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Paris

Omtalt person Alexander Kielland

En søt og lettlest liten bok om Alexander Kiellands vei til forfatterskapet. les mer her: http://artemisiasverden.blogspot.no/2013/01/engel-i-paris-av-elin-huseb-om.html#more

• "Draumeskrivar - noveller" av Gunnhild Øyehaug
  • "Presens maskin - roman" av Gunnhild Øyehaug