Engel av nylon

Gyldendal 2004 Heftet

Beate og Bernt har gifter seg, og lille Fie blir unnfanget på bryllupsreisen. Men når det etterlengtede barnet endelig kommer, blir alt så annerledes. Beate tviler på om hun elsker barnet sitt høyt nok, og hun er ikke overbevist om at hun ville ha kastet seg i vannet hvis datteren holdt på å drukne. Og en dag hører ikke Beate datterens rop.

Engel av nylon er en berørende fortelling om moderskapet, om forholdet mellom mor og barn, og om hvor vanskelig det er å leve opp til forventninger. Den ble kåret til en av årets tre beste norske romaner i 2003 både av Tiril Broch Aakre i Dagbladet og av Geir Vestad i Hamar Arbeiderblad. Beate har endelig funnet sin Bernt, og lille Fie blir unnfanget på bryllupsreisen. Men når det etterlengtede barnet endelig kommer, blir alt så annerledes. En mor vil alltid elske sitt barn, får Beate høre, men selv er hun fylt av tvil. Elsker hun barnet sitt? «Gripende om forholdet mellom mor og barn.»Månedens bok i HENNE «. en viktig, velskrevet roman som anbefales.»Odd Erik Hagen, Oppland Arbeiderblad«Helene Uri utforsker morskjærligheten i sin nye roman Engel av nylon. Det gjør hun på en imponerende fintfølende, lett og elegant måte.»Turid Larsen, Dagsavisen«Vakker og viktig psykologisk roman om sorg, psykiske lidelser og morsrollen.»Solveig Brekke Weltzien, Vårt Land

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205324923

EAN 9788205324923

Serie Gyldendal pocket

Hørte at denne skulle være så "gripende" i sine skildringer om moderskapet. Kan ikke si at den var det jeg. Syntes den var litt treig, og til tider dårlig språk. Leste den ut på en dag, og det var nesten det beste med hele boken: fort gjort. Har ikke lest noe av Uri tidligere, og blir nok en stund til neste gang.

Og da, i et øyeblikks bevissthet, i ett sekunds ubarmhjertige våkenhet, vet du at du har drømt. For den engelen har du selv tatt ned. Du har selv stått på en gardintrapp i skarpt novemberlys og hektet den ned fra kroken i taket på barneværelset. Og den er borte nå. Den hvite engelen er brent, den hvite tøyengelen er grå aske.

Jeg har alltid vært klar over at språket har en magisk kraft, og at ens egen forestilling om ting er mye mer betydningsfull enn hvordan tingen objektivt er. For objektivitet er i grunnen en illusjon. Fakta finnes sjelden. Ting eksisterer i liten grad i seg selv. Ethvert menneske er dømt til å se alt ut fra ett par øyne, vi er dømt til å sortere alle inntrykk gjennom én hjerne.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Bøkene jeg leste i 2015

bøker jeg har lest i 2016