Energityvene

utmattelse i sykdom og hverdag

av (forfatter), Lars Dehli (forfatter) og Elin Fjerstad (forfatter).

Aschehoug 2016 E-bok

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788203294808

EAN 9788203294808

Dersom en person får styrket sin opplevelse av å få dekket tre grunnlegende psykologiske behov, vil resultatet bli en høy grad av indre motivasjon. De tre behovene er å føle at vi har kompetanse, at vi er autonome med mulighet til selvstendige og frie valg, og at vi har en tilhørighet til andre mennesker.

Utmattelse kan fremstå både fysisk og mentalt. Fysisk utmattelse (i faglitteraturen ofte kalt perifer fatigue) oppleves som om musklene er trette og mangler styrke. Mental utmattelse (sentral fatigue) oppleves som at det er vanskelig å konsentrere seg, huske og til dels også å snakke. Noen beskriver det som om de har en slags mental tåke.

Utmattelsen oppleves ofte som uforutsigbar og varierer i intensitet gjennom dagen og fra dag til dag. Noen opplever at utmattelsen er der fra morgenen av, mens andre merker at den kommer gradvis og stigende utover dagen. Følelsen av utmattelse kan være til stede hele tiden, eller den kan komme uforvarende og helt plutselig - kreftene forsvinner, og reservetanken er tom.

"Utgangspunktet er at du, når du reflekterer over kvernetankene, kan ta et skritt tilbake og stille spørsmål som: Er disse tankene nyttige? Hvor leder de meg hen? Er dette noe jeg har vært igjennom mange ganger før? Bidrar de til å gjøre meg mindre eller mer utmattet og nedstemt? Dersom konklusjonen er at de har lite å bidra med og lite nytt å si, så bare la dem bli i ytterkanten av din oppmerksomhet, helt til de blekner og forsvinner av seg selv.

Har du tankene med deg inn på soverommet, forestill deg at du kler dem av deg før du legger deg, plagg for plagg legger du dem på plass. Kommer de om natten og vekker deg, tenk deg at du har en skoeske eller ryggsekk under sengen som du kan putte tankene i. La dem ligge der, i esken med lokket på eller med sekken godt sammensnørt, så kan du eventuelt kikke på dem dagen etter."

"Se for deg at du er i en tautrekkingskamp på liv og død med et svært og stygt grublemonster. Monsteret står ved den andre siden av et mørkt og bunnløst hull i bakken, som det prøver å trekke deg ned i. [...]
Vårt forslag er at du heller finner en måte å slippe tauet på. Da er du fri, og kan gå i den retningen du velger. Monsteret vil rope og lokke for å få deg inn i tvekampen igjen, men du går bare videre i livet ditt. Vinner monsteret, og får lurt deg tilbake til tautrekkingskampen, kan du vente et øyeblikk, samle deg, og så kan du slippe tauet igjen. Etter noen ganger har du kanskje forlatt hullet for godt."

"Det å mestre perfeksjonisme handler altså om å styrke evnen til å kontrollere den, og bare anvende den i situasjoner du mener det er påkrevet. [...] Det er altså ikke snakk om å endre hele din personlighet, men å være deg selv på en lurere måte. "

• "Trøst" av Björg Thorhallsdottir
  • "Sannheten om allergi og eksem - slik blir du kvitt plagene" av Bente Krane Kvenshagen
  • "Full storm - naturkatastrofer og ekstremvær i Norge" av Olav Viksmo-Slettan
  • "LavFODMAP - god mat for sensitive mager" av Cecilie Hauge Ågotnes